Profesorica ispričala kako je spasila učenika od zlostavljanja: ‘Pozvala sam predsjednika razreda…’
Lilijana Radobuljac profesorica je bez dlake na jeziku, a gostovala je u Nedjeljom u 2. Tamo je, među ostalim, ispričala i kako je jednog učenika, koji je to proživio ranije u osnovnoj školi, zaštitila od zlostavljanja.
Lilijana Radobuljac, profesorica Hrvatskog jezika i književnosti u Tehničkoj školi Nikole Tesle u Vukovaru, gostovala je u posljednjem nastavku emisije Nedjeljom u 2. Među ostalim osvrnula se i na, posljednjih dana, nažalost, aktualno pitanje, vršnjačkog nasilja i zlostavljanja učenika.
‘KRIV JE NASTAVNIK KOJI SE UPLAŠI’
Lilijana Radobuljac javnosti je poznata po tome što se oštro opirala političarima i nikad nije imala dlake na jeziku.
– Dajte mi ih da se igramo. ‘Nije meni kriva Milanovićeva supruga kada traži nešto. Kriv je nastavnik koji klekne. Uplaši se. To ne mogu razumjeti. Dragi moćnici, političari! Ne zanimaju me vaše funkcije, položaji… Jadni ste ako samo to imate. Dajte mi, uživo, i ministra i predsjednika Vlade i gradonačelnike… Dajte. Da se igramo’, najavljena je tako na Facebooku uoči posljednjeg nastavka emisije Nedjeljom u 2.
‘Ja moram nešto poduzeti’
Ispričala je kako je jednom prilikom u razred dobila učenika koji je u osnovnoj školi bio zlostavljan pa onda podijelila kako se ona postavila u toj situaciji i što je napravila.
– Dobila sam prvi razred, 24 učenika, odmah prvi dan nam se jedan učenik ispisao, otišao u Njemačku, i oslobodilo se jedno mjesto. Na nastavničkom vijeću su donijeli odluku da će učenik iz jednog razreda prijeći u moj. Došli su roditelji prije prelaska i rekli su da je učenik bio zlostavljan u osnovnoj školi; da je on intelektualno dobro, međutim da ima problem u toj asocijaciji, da je nesiguran kad govori i tako. Ja moram nešto poduzeti. Ne mogu ja sad gurnuti to dijete u razred pa ćemo vidjeti kako će biti, ispričala je Radobuljac.
Taman su tih dana putovali u Zagreb, išli su vlakom, kaže, prema njenoj želji, i učenici su poslije rekli da im je to bilo najljepše putovanje. Tik pred put, pozvala je predsjednika razreda i s njim malo porazgovarala.
– Već su bili mjesec dana zajedno, već su bili grupa, već su se oni procijenili. Predsjednik razreda je uvijek onaj tko je najljepši, najzgodniji, najveći ‘mangup’, ja sam rekla, gle, predsjedniče, kako se ti budeš ponio prema njemu, ti ćeš biti taj pozitivni primjer i takvi će biti ostali. Ja sam ušla u vlak, obišla kupee, predsjednik razreda je sjedio u kupeu s tim dječakom, ispričala je.
Zlostavljanje muči učitelje diljem države
Četiri godine kasnije majka učenika koji je u osnovnoj školi bio zlostavljan zahvalila je svim učenicima, nastavnicima i roditeljima u tom razredu. Rekla je da njeno dijete nikada ranije, kao u toj srednjoj školi, nije dolazilo kući, govorio o tome što se radi, nasmijano. Bio je to jedan praktični primjer kako moguće zlostavljanje srezati u korijenu, maltene prije no što uspije krenuti.
No, nije uvijek takva situacija, na što je ukazao i voditelj Aleksandar Stanković. U zadnje vrijeme posebno svjedočimo mučnim pričama o vršnjačkom nasilju koje pokazuje da je sustav trom, da sankcije često dolaze prekasno, tek kada se dogodi
Zlostavljanje u školi, kazala je, muči učitelje i nastavnike diljem države, jer su propisi koji to reguliraju – mrtvo slovo na papiru.
– Ako imate nekoga tko učestalo krši kućni red škole, on, ja pretpostavljam na što vi mislite, on jednim dijelom traži pomoć. No, ako tu pomoć ne prima, ako to ne nailazi na plodno tlo, mi imamo veliki problem. Manje stvari rješavamo u razredu. Silan je, težak i mukotrpan posao koji obavlja razrednik, pojasnila je Radobuljac.
‘Samo sam jednom poslala učenika pedagogu’
Onaj tko je počinio nešto loše, kazala je, mora shvatiti što je napravio i onda sam odlučiti kako će to ispraviti. To je pojam restitucije. Restitucija nije doći i reći oprosti.
– Samo sam jednom poslala učenika pedagogu, više nisam mogla vladati, nije mi se više dalo, ostavi me s razredom koji želi raditi. On se vratio nakon pet do deset minuta, u rukama je držao bombone i rekao ‘pedagoginja mi je rekla da kažem da neću nikad više’. To nije restitucija. Onda imamo pojam suspenzije. U tim vršnjačkim sukobima i nasilju kažu da je prva stvar rastaviti sukobljene strane. Što ću ja kad se oni potuku? Mogu ući između njih, i što ja mogu? A ostavljeni smo sami sebi, najčešće, imamo protokole. Neke stvari kao u Dugom Selu, to je stvar policije.
Stalno vape za pomoći, dodaje, ističući svoju školu u kojoj od 1998. radi samo pedagog kada govorimo o stručnim suradnicima. Profesorica Radobuljac u tome vidi problem.
– Zaposlite u škole psihologe, zaposlite rehabilitatore, zaposlite socijalne pedagoge. Mi tražimo godinama, nema, istaknula je Radobuljac.
U videu ispod možete pogledati cijelu emisiju.