Prva godina cjelodnevne: Doznali smo koliko je učenika umjesto Vjeronauka upisalo Svijet i ja
Prošla je prva godina eksperimentalnog programa cjelodnevne škole u 62 osnovne škole diljem Hrvatske. I dok se sada analiziraju brojke i zadovoljstvo učenika, učitelja i roditelja, otkrili smo koliko je učenika izabralo novi predmet Svijet i ja umjesto Vjeronauka. Radi se o predmetu koji je posebno osmišljen za eksperimentalni program cjelodnevne, a iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih su nam rekli kako je taj predmet odabralo samo 5,7 posto učenika što je njih 682. Ove brojke komentirao je za naš portal i autor predmeta Svijet i ja, profesor Bruno Ćurko.
Iako je krenulo s podosta pobune na početku školske godine 2023./2024., prilično mirno i bez incidenata završila je prva godina eksperimentalnog programa cjelodnevne škole. Provodila se u 62 osnovne škole diljem Hrvatske, a ministar Radovan Fuchs nedavno je komentirao kako su ‘rezultati dobri‘. No, detaljne analize zadovoljstva učitelja i učenika, ali i roditelja, tek se obrađuju.
Novi predmet Svijet i ja umjesto Vjeronauka izabralo samo 5,7 posto učenika
No, uspjeli smo doći do podataka o tome koliko je učenika u cjelodnevnoj umjesto Vjeronauka odabralo novi predmet – Svijet i ja. Podsjetimo, radi se o predmetu na kojemu su učenici učili o kritičkom mišljenju, odnosno kako misliti i argumentirati, pronaći izvore i vrednovati informacije. Razvijali su samokritičnost, samopouzdanje i osobni integritet.
– Prema podacima iz e-Dnevnika, od svih učenika koji su u programu cjelodnevne škole u ovoj školskoj godini, njih 5,7 posto ima dodan predmet Svijet i ja, odnosno ukupno 682 učenika koji pohađaju program cjelodnevne škole u ovoj školskoj godini, rekli su nam iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i znanosti.
Autor predmeta komentirao brojke: ‘Nisam iznenađen’
Na pitanje kakvi su dojmovi i komentari na taj predmet, što od strane nastavnika, a što od učenika, kratko su odgovorili da su ‘pozitivni’. Stoga smo se javili autoru predmeta Svijet i ja, profesoru Bruni Ćurku koji nam je rekao kako nije iznenađen brojkom učenika na tom predmetu.
– Nisam iznenađen jer učenici mogu birati Vjeronauk ili Svijet i ja. Većina učenika bira Vjeronauk. Idealno bi bilo da učenici mogu između tri predmeta birati dva, onda bi broj učenika na predmetu bio drugačiji. Ako bi cjelodnevna škola zaživjela u svim školama, siguran sam da bi se taj postotak podigao na dvadesetak posto, kao što je sad slučaj s predmetom Etika u srednjim školama, kaže Ćurko.
‘Smatram da svoj djeci treba dati šansu da ih se nauči kako misliti, a ne samo što misliti’
Prije samog uvođenja predmeta u cjelodnevnu sudjelovao je na nekoliko seminara za nastavnike koji predaju Svijet i ja. I tijekom nastavne godine dobivao je mnogo upita nastavnika o tome kako izvoditi taj predmet, a nalazi se i u jednoj grupi za učitelje gdje si međusobno pomažu i komentiraju izvođenje predmeta.
– Sve to mi daje dobar uvid u reakcije učitelja na ovaj predmet. Na samom početku su bili dosta skeptični, ali nakon malo ugrijavanja su jako zadovoljni predmetom i gotovo svi tvrde kako je šteta što je predmet Svijet i ja izborni predmet. Kao i oni i ja smatram da svoj djeci treba dati šansu da ih se nauči kako misliti, a ne samo što misliti. A ovaj predmet to pruža, tvrdi Ćurko.
‘Kontaktirali su me roditelji koji bi željeli da im dijete sudjeluje u nastavi ovog predmeta’
Osim s učiteljima, kontaktirao je i s nekim roditeljima učenika koji su ‘izrazili svoju privrženost ovom predmetu’. Oni su zadovoljni samim sadržajem, ali i provedbom tog predmeta.
– S druge strane, kontaktirali su me i još uvijek me kontaktiraju roditelji koji bi željeli da im dijete sudjeluje u nastavi ovog predmeta. Radi se uglavnom o roditeljima i djeci iz škola koje nisu uključene u cjelodnevnu školu, a koji su upoznati sa sadržajem predmeta i koji žele svoje dijete uključiti u ovakav predmet, ali formalno to ne mogu, govori nam profesor Ćurko.
Prema njegovim saznanjima, predmet Svijet i ja nastavlja se u svom obliku i u idućoj nastavnoj godini u eksperimentu cjelodnevne škole. Navodi kako je kurikulum, ali i postojeći udžbenici dobro prilagođeni i ne zahtijevaju neke velike promjene.
– Kolege iz svijeta s kojima surađujem u raznim projektima i programima, dosta su zainteresirani za sam predmet i materijale koji su vezani uz predmet. Promovirao sam uživo na skupovima kurikulum i udžbenike, ali i samu ideju nastavnog predmeta Svijet i ja na skupovima u Portugalu, Španjolskoj, Italiji, Crnoj Gori, ali i u još desetak zemalja putem online komunikacije. S kolegama pripremam i članke za inozemne časopise koje se bave kritičkim mišljenjem i filozofijom za djecu u svijetu, izjavio je Ćurko.
‘Napravili smo kurikulum i udžbenike koji su kreativni i prilagođeni današnjem vremenu’
Inače, kreator predmeta Svijet i ja je kroz Filozofski fakultet u Splitu gdje predaje i Udrugu Mala Filozofija sudjelovao kao kreator, izvoditelj i voditelj u 20 EU obrazovnih projekata koji su kao i taj predmet povezani s kritičkim mišljenjem, etičkim odgojem i filozofijom s djecom.
– Smatram kako smo napravili i kurikulum i udžbenike koji su kreativni, prilagođeni današnjem vremenu i važno je promovirati dobar proizvod. Mislim kako je predmet Svijet i ja nešto što možemo bez imalo suzdržavanja promovirati u svijetu. Upravo pripremam predavanje ‘Logic as Fundamental Tool (organon) in Developing Critical Thinking in Children’ koji ću predstaviti na 25. Svjetskom kongresu filozofije. Kroz primjere iz predmeta Svijet i ja pokušat ću dokazati tezu iz naslova predavanja, poručio je profesor Ćurko.