Ravnateljica o djeci s teškoćama u učenju: Ne treba očekivati da se učenik isključivo prilagođava školi nego obrnuto
Nakon održane radionice s roditeljima, ravnateljica Centra za odgoj i obrazovanje Đana Baftiri ispričala nam je kako se za vrijeme trajanja online nastave roditelji učenika s teškoćama u učenju i ADHD-om nisu imali kome obratiti. Škole bi, smatra, za takve učenike trebale pokazati više razumijevanja.
Iako se dio roditelja prilično dobro nosi sa zahtjevima online nastave, mnogi ističu pojačani stres uslijed slabije samostalnosti njihove djece u odrađivanju školskih zadataka. Roditelji moraju iznaći rješenje u situacijama motivacijskog zasićenja zadatcima, svakodnevno im pomagati i organizirati njihov rad. U situaciji pojačane potrebe za kretanjem i nemogućnosti sudjelovanja u tjelesnim aktivnostima, roditelji su morali tražiti izlaz u novoj situaciji koja ih je snašla.
Tim riječima mr. sc. Đana Baftiri, ravnateljica zagrebačkog Centra za odgoj i obrazovanje pojašnjava kako je period nastave na daljinu otvorio novu perspektivu za roditelje koji su inače preopterećeni školskim obvezama svoje djece.
– Neizvjesnost i zabrinutost vezano uz cjelokupnu situaciju te činjenica da roditelji učenika s ADHD-om i teškoćama u učenju značajno više vremena provode u organiziranju učenja, pisanju domaćih zadaća, strukturiranju dnevnih i tjednih rutina i drugo, otvara nova pitanja o potrebi pružanja dodatne podrške, ističe Baftiri.
Nedovoljno spretni na tabletima i spori u rješavanju zadataka
U Udruzi Buđenje je u subotu vodila i online interaktivnu radionica za roditelje na temu ‘Biti i ostati pozitivan’. Na radionici se raspravljalo o položaju učenika s ADHD-om i teškoćama u učenju tijekom održavanja nastave na daljinu, nakon koje nam je ispričala nekoliko dojmova.
– Neki roditelji imaju dojam kako su učenici s teškoćama bili prepušteni sami sebi. Ističu kako od škola nisu dobili odgovarajuću podršku. Mnogi su učenici bili nedovoljno spretni na tabletima i spori u rješavanju zadataka za što nije bilo dovoljno razumijevanja. Nastavnici su često zaboravljali kako je tim učenicima potrebno produljiti rokove za predaju zadataka, s obzirom na to da imaju značajno slabije organizacijske sposobnosti kao i sposobnosti planiranja, napominje ravnateljica.
Podsjeća i kako ne treba zaboraviti kako su to najvažniji preduvjeti online nastave pa treba razumjeti kada dijete s ADHD-om kasni u rješavanju zadataka.
– Kada roditelj i dijete ne znaju odakle početi u online nastavi i imaju teškoće u uspostavljanju dnevne strukture, javlja se pojačani stres. Mnogi roditelji obavljaju posao online ili u izmijenjenim okolnostima što doprinosi povećanju njihovog stresa. Dio roditelja navodi kako su pokušali osamostaliti dijete prepustivši mu brigu oko nastave što im se ‘obilo o glavu’, jer su učenici nakupili minuse i jedinice. Shvatili su kako moraju biti neprekidno uključeni u rad jer njihova djeca ne mogu u potpunosti samostalno pratiti online nastavu, pojašnjava.
‘Škole trebaju biti fleksibilnije’
Slaže se s roditeljima kako cjelodnevni angažman, pogotovo kada dijete nije dovoljno motivirano za školske zadatke, izaziva kronični stres. Tu ističe veliku važnost pravomjerne reakcije škole.
– Što mogu učiniti škole? Ne treba očekivati da se učenik isključivo prilagođava školi nego obrnuto. Škola se treba prilagođavati učeniku, a naročito u novim okolnostima. Škole trebaju biti fleksibilnije u rokovima, odabiru zadataka i sl., kaže.
Pojašnjava da treba izbjegavati ponavljanje istih tipova zadataka, a složenije zadatke raščlaniti na manje dijelove. Kompleksnije zadatke koji uključuju samostalne projekte treba dobro razraditi po etapama, iste pojasniti te pružati podršku učenicima tijekom izrade. Pisanje je potrebno ograničiti i predvidjeti materijale u koje učenik može odmah upisivati odgovore uz prilagodbu veličine zaslona.
– Didaktičke igre, kvizovi, zanimljivi zadatci uz korištenje animacija i nezaobilazan humor podižu motivaciju i stvaraju odličnu interakciju učenik-nastavnik. Neophodna je dvosmjerna komunikacija prije davanja minusa i jedinica, npr. provjeriti zašto učenik nije predao zadaću. Ne treba zaboraviti pomoćnike u nastavi i vršnjačku podršku, kao i podršku brojnih udruga što nam sve može itekako pomoći u radu. U provođenju online nastave postoji neujednačenost u pružanju podrške među školama, primjećuje Baftiri.
Roditelji bi se morali imati nekome obratiti
Ističe i kako odgojno-obrazovni sustav na čelu s resornim ministarstvom mora u budućnosti dati jasne smjernice na neujednačena postupanja i pružiti odgovor na sva otvorena pitanja s ciljem osnaživanja škola za pružanje podrške u novonastalim i stresnim okolnostima.
– Nameće se pitanje pružanja podrške roditeljima. Kome se obratiti u slučaju potrebe? Roditelji najčešće ne znaju gdje potražiti pomoć i tko bi im mogao pružiti potrebnu podršku. Dio roditelja je odustao jer je prethodno traženje pomoći bilo neučinkovito. Mnogi u strahu od stigmatizacije i društvene izolacije izbjegavaju potražiti pomoć. Kako bi roditelj zadobio povjerenje u školu, prethodno se mora osjećati dovoljno osnažen da se obrati u slučaju potrebe, kaže.
Naglašava i kako se često zaboravlja kako su stabilnost i mentalno zdravlje roditelja najvažniji preduvjeti prilagodbe i uspješnosti učenika s teškoćama u obrazovnom sustavu.
– Roditelje treba pripremiti na buduće izazove, a u novonastaloj ih situaciji osnažiti, kako bi mogli spremnije pružili podršku svome djetetu u iznimnim okolnostima. Struka bi trebala dati odgovor na navedeno i ponuditi model podrške roditeljima, ako se slična situacija desi ponovo, ističe mr. sc. Baftiri.
Ipak, dodaje da roditelji ističu pozitivne promjene u obitelji tijekom perioda izolacije. Tako su bolje upoznali jedni druge, zbližili se. Također, ističu vlastite prilagodbe novonastaloj situaciji i primjerene načine nošenja sa stresom.
Ravnateljica Srednje škole Centar za odgoj i obrazovanje najavila je organizaciju još ovakvih radionica.