Sazvana sjednica saborskog odbora: Očajnički nam nedostaje nastavnika matematike
Zabrinjavajuć je podatak kako je svaki šesti nastavnik matematike nekvalificiran za posao koji radi. Zato je, na inicijativu saborskog zastupnika Damira Bakića, inače sveučilišnog profesora matematike, u utorak sazvana sjednica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora, na kojoj će zastupnici potražiti odgovore na kronični nedostatak nastavnika matematike.
– Tematska sjednica održava se na inicijativu člana Odbora prof. dr. sc. Damira Bakića, a s obzirom na sve prisutniju problematiku deficita zastupljenosti stručne nastave (posebice u osnovnim školama) iz matematike i prirodoslovlja, s ciljem iznalaženja rješenja i privlačenja mladih ljudi u nastavničke profesije, osobito u STEM području i matematici, napisala je u pozivu na sjednicu predsjednica Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković.
Tražit će odgovore
Sjednica saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu održat će se u utorak u 10 sati u saborskoj dvorani Ivana Mažuranića, no sudjelovanje će biti omogućeno i građanima, putem video veze webex-a na ovoj poveznici. Tema sjednice službeno se zove: Deficit kvalificiranih nastavnika u nastavi matematike – izazovi, perspektive, rješenja.
U radu tematske sjednice, stoji u pozivum sudjelovat će predstavnici Ministarstva znanosti i obrazovanja, predstavnici Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Splitu, Odjela za matematiku Sveučilišta u Rijeci i Osijeku, Agencije za odgoj i obrazovanje, Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, predstavnici Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola i Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja te predstavnici drugih relevantnih institucija.
Svaki šesti nastavnik matematike je nekvalificiran za posao koji radi
– Gotovo svaki šesti nastavnik matematike (uračunavajući tu i zaposlene na određeno vrijeme kao zamjene) u osnovnim školama u Hrvatskoj zapravo je nekvalificiran za posao koji se bavi, upozorava profesor Bakić u materijalima za sjednicu.
Procjenjuje se, kaže, da nam je trenutno potrebno preko 200 magistara edukacije matematike kako bi se sva nastava pokrila na stručan način. U gotovo 150 škola u Hrvatskoj učenicima nije osiguran temeljni preduvjet za savladavanje gradiva: stručan, odnosno kvalificiran nastavnik. Prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) situacija je još teža. Anketa koju je HZZ proveo 2019. godine 3 pokazuje da je tada Hrvatskoj nedostajao 241 nastavnik, odnosno profesor matematike, dok je prema anketi HZZ-a 4 taj broj u 2020. godini narastao na 294.
– Nezaposlenih matematičara već odavno nema; naprotiv, tržište rada, osobito u intenziviranom informatičkom okruženju, otvara rastuće perspektive za sve diplomirane matematičare. Oni lakoćom ostvaruju karijere i profesionalnu satisfakciju. I zaista, ne opada interes, čak ni u apsolutnom iznosu, za inženjerske studije matematike. Gubitak u broju studenata koji bilježimo odnosi se na studente nastavničkog smjera, kaže zastupnik Bakić.
‘Nastavnički studij neusporediv s istraživačkim’
Smatra kako takvo stanje i trend, koji se svakako odražavaju i na kasnije sposobnosti učenika kojima takvi nastavnici predaju, imaju dva uzroka.
– Prvo, materijalni i društveni položaj nastavnika u školama je takav da oni naši učenici koji imaju motivaciju i sklonost za studij matematike jasno vide da su karijerne perspektive koje otvaraju nastavnički, odnosno inženjerski studij matematike ne samo nejednake, nego gotovo i neusporedive. Drugi dio problema je u nedostatku ulaznih kompetencija šireg kruga naših maturanata, u tome što oni za studij matematike nisu adekvatno osposobljeni. Njihova nespremnost za studij matematike seže ne samo do mjere obeshrabrivanja, nego i do mjere nedostupnosti. Jer matematika se, baš kao i sve prirodne znanosti, ne da prilagoditi nedostatku kompetencije, zaključuje Bakić.