Sindikat o problemu radno-pravnog statusa nastavnika: ‘Ta obveza nije i ne može biti u njihovoj ovlasti’
Nakon što je u javno savjetovanje izašlo oko 150 novih kurikuluma za strukovne programe koji predstavljaju reformu tog sektora obrazovanja – modularnu nastavu, Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske upozorio je na nekoliko propusta. Osim što su podržali predložene izmjene od strane nastavnika Povijesti, Biologije i Politike i gospodarstva, traže rješenja za nastavnike Fizike, a naglasili su i kako postoji potencijalni problem radno-pravnog statusa nastavnika općeobrazovnih predmeta.
Početkom školske godine 2025./2026. u strukovnim školama trebala bi zaživjeti reforma – modularna nastava. Tako je najavljeno u novim kurikulumima koji su nedavno izašli na javno savjetovanje, a koji uključuju oko 150 kurikuluma za strukovne programe koji si napravljeni po modularnom principu. Mnogi su nastavnici u komentarima upozorili na određene nelogičnosti u kurikulumima i koje bi se stvari trebale promijeniti.
‘Nastavnici su jasno komunicirali nužnost provođenja reforme, ali i zadržavanja općeobrazovnih predmeta’
Ovog su tjedna o tome s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih te Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih na sjednici saborskog Odbora za obrazovanje, znanosti i kulturu razgovarali nastavnici Povijesti, Biologije i Politike i gospodarstva. Tema sjednice je bio status nastave općeobrazovnih predmeta u reformi strukovnog obrazovanja, a nastavnici su ponovno iznijeli svoje zahtjeve oko promjena u samoj reformi.
– Nastavnici su jasno komunicirali nužnost provođenja reforme, ali i zadržavanja općeobrazovnih predmeta u strukovnom obrazovanju nakon provođenja modularne reforme. Naš Sindikat već niz godina prati pripreme reforme, zaprima upite zabrinutih članova i u niz navrata je javno komunicirao probleme koji se mogu pojaviti provođenjem reforme, rekla nam je Nada Lovrić, predsjednica Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske koja je također bila na sjednici.
Upozorili su na potencijalni problem radno-pravnog statusa nastavnika općeobrazovnih predmeta u modularnoj
NSZSSH je podržao nastavnike na sjednici, a iznijeli su i dodatne probleme na koje su ih upozorili njihovi članovi i za koja zahtijevaju rješenja. Radi se o nastavnicima Fizike, kao i općenito potencijalnom problemu radno-pravnog statusa nastavnika općeobrazovnih predmeta.
– Nastavnici fizike su nas upozorili da skupine obrazovnih ishoda iz predmeta Fizike nisu uključeni u strukovne module za zanimanja iako su trebali biti. Radi se o kurikulumima Tehničara za brodostrojarstvo, Tehničara u strojarstvu, Tehničara geodezije i geoinformatike, Naftno-rudarskog tehničara, Tehničara za vozila i vozna sredstva, Kemijskog tehničara, Ekološkog tehničara, Medijskog tehničara i Tehničara za razvoj i dizajn web sučelja, navodi Lovrić.
Dodala je da se radi o nužnim obrazovnih ishodima za ta zanimanja i da su za ista tražili smo da se strukovni kurikulumi revidiraju već sada ‘kako reforma ne bi počela s ovim propustima’. Istaknula je kako je ‘obećano da će se to svakako analizirati i provjeriti’.
– Upozorili smo i na potencijalni problem radno-pravnog statusa nastavnika općeobrazovnih predmeta koji bi se po potrebi uključivali u izvođenje nastave strukovnih modula, ali na poziv i uključivanje strukovnih nastavnika nositelja modula. Podsjetili smo da su ravnatelji zaduženi i jedini ovlašteni organizirati zaduženja nastavnika i da bi prepuštanje ove obveze strukovnim nastavnicima sigurno dovelo do narušavanja međuljudskih odnosa u zbornicama, a osim toga, ta obveza ni do sada nije i ne može biti u ovlasti nastavnika. Treba jasno navesti koje skupine obrazovnih ishoda u strukovnim modulima mogu/trebaju izvoditi nastavnici općeobrazovnih predmeta kako bi se unaprijed znalo kako se mogu i trebaju zadužiti nastavnici odgovarajućeg profila, objasnila je Lovrić.
Za nastavnike Povijesti traže isplaćivanje pune plaće ako će im na početku reforme biti umanjena satnica
Naveli su i problem na koji su ukazali nastavnici Povijesti, a to je da se prema novim kurikulumima nastava prolongira učenicima iz dosadašnjeg prvog i drugog razreda u većini slučajeva u treći razred.
– To praktično znači da nastavnici Povijesti prve dvije godine nakon uvođenja reforme, ne svojom krivicom, neće moći puniti normu. Stoga smo predložili predstavnicima MZOM-a na samom sastanku da podrže prijedlog Sindikata, ako u međuvremenu ne dođe do izmjena prijedloga, da tim nastavnicima bude isplaćivana puna plaća iako će imati umanjenu satnicu do pune primjene reforme koja se u prve razrede uvodi 2025./2026. školske godine, poručila je Lovrić.
Više o modularnoj nastavi čitajte na sljedećim poveznicama:
Na pomolu velike promjene u strukovnim školama: Stiže modularna nastava, novosti i u odabiru smjera
Reforma strukovnog obrazovanja je nužna: Ovo su dobre i problematične stvari kod modularne nastave
Strah nastavnika zbog modularne: Puno toga je rečeno, ali odgovora na ključna pitanja još nema
MZO se ni s ovime nije pohvalio: Policijska škola već treću godinu provodi modularnu nastavu
Nastavnica koja je radila na modularnoj: ‘Doći će do odljeva kadra koji je nespreman na promjene’
Profesorica o ‘izbacivanju’ Biologije u modularnoj: ‘Gdje će učenici učiti o spolnom zdravlju?’
Ima li budućnosti za Informatiku u modularnoj nastavi? ‘Ono što planiraju je uništavanje predmeta’
Državna Agencija za strukovno dobila packu iz Sabora jer su smanjili satnicu nastavnicima Povijesti
U modularnoj se svi bore za svoj predmet: Hoće li uopće doći do reforme strukovnog obrazovanja?
Kako bi izgledala modularna nastava u praksi? Ova škola već 26 godina provodi sličan oblik
Stigli kurikulumi za modularnu nastavu: Pitali smo Fuchsa hoće li se uvesti u sve škole od jeseni
Zadnji su dani rasprave o reformi strukovnih škola: Ovo su ključne zamjerke struke na kurikulume
Završilo je javno savjetovanje za nove kurikulume koji se odnose na 70 posto srednjoškolaca
Nastavnici strukovnih škola poručili: Kurikulume za modularnu treba raditi struka, a ne poslodavci
HOK pregledao kurikulume za modularnu nastavu: Ostavili su preko 40 komentara