O klasičnoj glazbi postoje brojni mitovi, od onih da smiruje, potiče rast biljki, pozitivno utječe na mozak. Jedan od njih bio i poznati Mozart efekt – teorija da slušanje klasične glazbe, posebno Mozarta, pomaže pri učenju. Izgleda da je taj mit sada srušen.
Prije 23 godine cijenjeni časopis Nature objavio je istraživanje prema kojemu su studenti koji su slušali Mozarta dok su učili postizali bolje rezultate na ispitima. Ovo je istraživanje išlo ruku pod ruku sa ostalim mitovima o klasičnoj glazbi, tako da je u javnosti i medijima prihvaćeno zdravo za gotovo.
No, danas ipak izgleda da su rezultati tog istraživanja krivo protumačeni. Studija pod nazivom “Mozart effect–Shmozart effect: A meta-analysis” srušila je dobar dio pretpostavki o tome kako Mozartova glazba pomaže učenju.
Kao prvo, istraživanje je istraživalo samo prostornu inteligenciju, koja se koristi kod savijanja papira i orijentacije. Bolji rezultati u testiranju prostorne inteligencije ne znače poboljšanja i drugih vrsta inteligencije.
Uz to, poboljšanja su bila privremena. Ljudi koji su slušali Mozarta postizali su bolje rezultate na ispitivanjima, ali samo u roku od petnaest minuta od slušanja. Pozitivni učinci nisu bili dugotrajni.
Analiza je pokazala kako postoji vrlo malo dokaza da slušanje Mozarta ili druge klasične glazbe ima pozitivan utjecaj na inteligenciju i učenje.