Pretraga

Što se, prema pravilniku, može napraviti kada učenik ima problema u ponašanju? Rješenja je nekoliko

U kategoriju učenika s teškoćama, osim učenika s teškoćama u razvoju, spadaju i oni koji imaju teškoće u učenju, s problemima u ponašanju i emocionalnim problemima. Kako bi ti učenici imali kvalitetno obrazovanje, škole su dužne postupati prema Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju. S obzirom na aktualni slučaj učenika zbog kojeg je ponovno bojkotirana nastava, izvukli smo koja su sve rješenja primjenjiva kako bi se takve i slične situacije mogle razriješiti.

Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju

Foto: Canva | Screenshot

Kada se škola susretne s učenikom koji ima problema u ponašanju, potrebno je uključivanje i suradnja roditelja, škole i stručne službe. Učenik ili učenica koji imaju određenih problema u ponašanju zaslužuju jednako kvalitetno obrazovanje kao i ostali učenici. Kako bi se u takvim slučajevima pravilno postupilo, škole se moraju držati Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju koji je na snazi od 2015. godine.

S obzirom na ponovno aktualan slučaj učenika koji je zbog svog ponašanja promijenio nekoliko škola i u njegovoj trenutnoj školi ponovno traje bojkot nastave, istražili smo i izvukli iz Pravilnika moguća rješenja za slične situacije. Valja napomenuti kako nisu poznati svi elementi slučaja učenika 4. razreda iz Zagreba te da je upitno može li se Pravilnik primijeniti u ovoj situaciji – to zna jedino škola i roditelji spomenutog učenika. Najveći problem, koji bi mogao spriječiti primjenu odredaba iz ovog Pravilnika, je što pedagoške službe u svim školama u kojima je bio navodno nisu zabilježile da učenik ima ikakvih problema, a kamoli poremećaj u ponašanju. Uz to, navodno je učenik razrede završavao s uzornim vladanjem. A ako nema službene dokumentacije i procjene učenika, rješenja iz Pravilnika se ne mogu primjenjivati.

Posebni programi, rehabilitacijski programi i mobilni stručni timovi

Učenik koji ima problema u ponašanju može pohađati nastavu po jednom od primjerenih programa. Može imati nastavu po redovitom program uz individualizirane postupke gdje ostaje u svom razredu ili može dobiti posebni programi za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke.

Učenik s teškoćama u ponašanju može dobiti i dodatni rehabilitacijski programi koji uključuje obnavljanje i/ili modificiranje učenikove psihološke, emocionalne i interakcijske sposobnosti te vještine izvedbe aktivnosti svakodnevnoga života. Ako u jednoj školi postoji više od troje učenika s istim teškoćama u ponašanju, tek tada se za njih može oformiti poseban razredni odjel ili odgojno-obrazovna skupina.

U iznimnim situacijama, kada su učeniku, s obzirom na vrstu teškoća i specifičnosti funkcioniranja koje ugrožavaju njegovu osobnu sigurnost ili sigurnost drugih učenika, potrebni posebni uvjeti odgoja i obrazovanja, redoviti program uz individualizirane postupke može se provoditi i u posebnom razrednom odjelu škole. Ako je situacija s učenikom ili učenicima toliko teška, školama su na raspolaganju i mobilni stručni timovi. Što točno radi stručni tim i kako pomaže školi, ali i učenicima s teškoćama, za što škola treba tražiti dopuštenje ministarstva i kako izgledaju programi za učenike, objasnili smo u nastavku teksta.

Izdvojeni članak
predavanje_fakultet_učionica_dvorana_studenti (1)

Drama se nastavlja: Ravnatelj je dao ostavku, učitelji ne drže nastavu, roditelji najavili prosvjed

Pravilnik propisuje način i oblik provođenja odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana za učenike s teškoćama

U Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi definirano je da su učenici s teškoćama: učenici s teškoćama u razvoju, učenici s teškoćama u učenju, problemima u ponašanju i emocionalnim problemima i učenici s teškoćama uvjetovanim odgojnim, socijalnim, ekonomskim, kulturalnim i jezičnim čimbenicima.

– Učenici s teškoćama u razvoju su učenici čije sposobnosti u međudjelovanju s čimbenicima iz okoline ograničavaju njihovo puno, učinkovito i ravnopravno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu s ostalim učenicima, a proizlaze iz tjelesnih, mentalnih, intelektualnih, osjetilnih oštećenja i poremećaja funkcija ili kombinacije više vrsta gore navedenih oštećenja i poremećaja, navodi se na stranicama MZOM-a.

Na stranicama Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih navedeno je da se ‘za učenike u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenike s problemima u ponašanju u školskim ustanovama provodi odgojno-obrazovna podrška i stručni tretman’. Način i oblik provođenja te odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana propisani su Pravilnikom.

– Ovim pravilnikom utvrđuju se vrste teškoća učenika s teškoćama u razvoju na temelju kojih učenici ostvaruju pravo na primjerene programe školovanja i primjerene oblike pomoći školovanja. Primjereni programi i oblici odgoja i obrazovanja učenika s teškoćama u razvoju ostvaruju se uz programsku i profesionalnu potporu te pedagoško-didaktičku prilagodbu, navodi se u Pravilniku.

Izdvojeni članak

Ispisivanje razreda zbog problematičnog učenika rezultiralo otkazom učiteljici koja mu nije predavala

Učenik može dobiti i dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe

Vrste teškoća koje učenik ima, kao i primjeren program školovanja te primjeren oblik pomoći, utvrđuje stručno povjerenstvo. Ono je nadležno za utvrđivanje ‘psihofizičkog stanja djeteta u uredu državne uprave u županiji nadležnom za poslove obrazovanja odnosno Gradskom uredu Grada Zagreba nadležnom za poslove obrazovanja (u daljnjem tekstu: Ured)’.

Kako bi se što točnije definirale programske i profesionalne potpore primjerene potrebama učenika, sastavni dio Pravilnika jesu orijentacijske liste vrsta teškoća čija je svrha definirati orijentacijske skupine i podskupine teškoća. Ističe se kako su ‘svi sudionici odgojno-obrazovnoga procesa i pružatelji profesionalne potpore obvezni u radu i u korištenju dobivenih podataka i rezultata poštovati stručne i etičke norme te osigurati tajnost prikupljenih podataka radi zaštite prava i interesa učenika’.

– Programska potpora obuhvaća različite vrste primjerenih programa odgoja i obrazovanja, dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe te privremene oblike odgoja i obrazovanja koji se provode u školama i drugim javnim ustanovama koje provode djelatnost odgoja i obrazovanja, odnosno škola, a sukladno Mreži školskih ustanova ili uz suglasnost ministarstva nadležnog za obrazovanje, stoji u Pravilniku.

Izdvojeni članak

Razred je i danas prazan: Pedagozi nisu utvrdili ponašanja za koja se ovog dječaka proziva?

Stručno povjerenstvo utvrđuje psihofizičko stanje učenika i onda propisuje primjereni program

Primjerene programe odgoja i obrazovanja, dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe utvrđuje Stručno povjerenstvo u postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, odnosno učenika. Primjereni program odgoja i obrazovanja je nastavni plan i program i/ili kurikulum koji omogućava odgojno-obrazovno napredovanje učenika, poštujući specifičnosti njegove utvrđene teškoće, specifičnosti njegova funkcioniranja i njegove odgojno-obrazovne potrebe.

Vrste primjerenog programa odgoja i obrazovanja učenika su: redoviti program uz individualizirane postupke, redoviti program uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke, posebni program uz individualizirane postupke, posebni programi za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke. Ovi programi mogu se ostvariti u redovitom razrednom odjelu, dijelom u redovitom, a dijelom u posebnom razrednom odijelu, isključivo u posebnom razrednom odjelu ili u odgojno-obrazovnoj skupini.

Izdvojeni članak
dijete na stepenicama s glavom na koljenima, krja njega školska torba

Prošle su 4 godine: Provjerili smo što je s planom za prevenciju nasilja u školama od 3,6 milijuna eura

‘Škola je dužna u najkraćem roku osigurati nužnu pedagoško-didaktičku prilagodbu potrebnu učeniku’

Ako postoji potreba, učeniku škola može osigurati i dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe. U to spada program edukacijsko-rehabilitacijskih postupaka, program produženoga stručnog postupka i rehabilitacijski programi. U Pravilniku su propisani i privremeni oblici odgoja i obrazovanja pod koje spada nastava u kući, nastava u zdravstvenoj ustanovi i nastava na daljinu. No, učenik može imati privremeni oblik odgoja i obrazovanja samo ako se radi o zdravstvenoj teškoći zbog koje nije u mogućnosti pohađati redovnu nastavu.

– Pri utvrđivanju primjerenoga programa obrazovanja uzima se u obzir nalaz i mišljenje iz drugih postupaka utvrđivanja teškoća i razina potrebne potpore te sva medicinska, psihološka, edukacijsko-rehabilitacijska i druga dokumentacija koju roditelj/skrbnik podnese. Na prijedlog Stručnog povjerenstva Ureda, rješenje o primjerenom programu obrazovanja donosi Ured. U obrazloženju rješenja o primjerenom programu obrazovanja treba navesti i najbližu školu učenikovu prebivalištu/boravištu, koja provodi utvrđeni primjereni program obrazovanja u koju se učenik upisuje, kao i školu u kojoj će se provoditi rehabilitacijski program. Škola je dužna u najkraćem roku osigurati nužnu pedagoško-didaktičku prilagodbu potrebnu učeniku sukladno njegovim potrebama te kontinuirano pratiti rezultate odgoja i obrazovanja učenika. Stručno povjerenstvo osnovne škole zaduženo za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta, kao i stručni suradnici i nastavnici srednje škole kada procijene da postoji potreba predlažu Stručnom povjerenstvu Ureda utvrđivanje primjerenog programa obrazovanja ili ukidanje rješenja o primjerenom programu obrazovanja, piše u Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju.

Za učenike koji imaju određeni poremećaj u ponašanju rješenje se može pronaći u dvama programa: redoviti program uz individualizirane postupke, posebni programi za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke te dodatni rehabilitacijski program.

Izdvojeni članak
učenik drži šaku nad drugim učenikom dok se pokriva po glavi

Čitav razred ispisao se iz škole zbog nasilnog učenika, Fuchs: ‘Škola je to trebala agilnije i žustrije rješavati’

Redoviti program uz individualizirane postupke

Prema Pravilniku, redoviti program uz individualizirane postupke određuje se učenicima koji s obzirom na vrstu teškoće mogu svladavati redoviti nastavni plan i program/kurikulum bez sadržajnog ograničavanja, ali su im zbog specifičnosti u funkcioniranju potrebni individualizirani postupci u radu. Individualizirani postupci mogu biti iz jednog, više ili svih predmeta te za svakoga pojedinog učenika trebaju biti razrađeni kao pisani dokument. Izrađuju ga nastavnici u suradnji sa stručnim suradnicima škole te su ga dužni dati na uvid roditelju, odnosno skrbniku učenika tijekom prve polovice polugodišta.

Važno je napomenuti kako se redoviti program uz individualizirane postupke provodi u ‘redovitome razrednom odjelu škole’. To znači da učenik koji ima problema u ponašanju i dalje ima nastavu s drugim učenicima u razredu, samo po programu uz individualizirane postupke koje provode učitelji/nastavnici koji izvode nastavu i ostalim učenicima u tom razrednom odjelu. No, postoje situacije u kojima se redoviti program uz individualizirane postupke može provoditi i u posebnom, odvojenom razrednom odjelu škole.

– Kada su učeniku, s obzirom na vrstu teškoća i specifičnosti funkcioniranja koje ugrožavaju njegovu osobnu sigurnost ili sigurnost drugih učenika, potrebni posebni uvjeti odgoja i obrazovanja, redoviti program uz individualizirane postupke može se provoditi i u posebnom razrednom odjelu škole. Program se provodi u školama sukladno Mreži školskih ustanova ili uz suglasnost Ministarstva. Redoviti program uz individualizirane postupke u školi, koja ima suglasnost ministarstva za osiguravanje posebnih uvjeta odgoja i obrazovanja, može se odrediti učenicima kojima su, s obzirom na vrstu teškoće i specifičnosti funkcioniranja, potrebni posebni uvjeti odgoja i obrazovanja, a oni se ponajprije odnose na višegodišnju habilitaciju/rehabilitaciju učenika, ističe se u Pravilniku.

Izdvojeni članak

U sagu s Titušem se uključilo i Ministarstvo: Poslali poruku zagrebačkoj vlasti

Posebni programi za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke

Kako se navodi u Pravilniku, posebni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke je program koji se provodi u odgojno-obrazovnoj skupini kao ‘obvezno osnovno obrazovanje koji s obzirom na funkcionalne sposobnosti učenika ima za cilj osposobiti učenika za najjednostavnije aktivnosti svakodnevnoga života i rada, a provodi se od 6. do 21. godine života’.

– Posebni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke provodi se u odgojno-obrazovnim skupinama u školama sukladno Mreži školskih ustanova ili uz suglasnost Ministarstva, a izvodi ga edukacijski rehabilitator i učitelj/nastavnik sukladno Zakonu i provedbenome propisu koji propisuje odgovarajuću vrstu obrazovanja učitelja, nastavnika i stručnih suradnika, stoji u Pravilniku.

Rehabilitacijski program

Rehabilitacijski programi obuhvaćaju one postupke i aktivnosti koje uspostavljaju, obnavljaju, održavaju i/ili modificiraju učenikove osjetilne, motoričke, jezično-govorno-glasovne, komunikacijske, kognitivne, psihološke, emocionalne i interakcijske sposobnosti te vještine izvedbe aktivnosti svakodnevnoga života, a koje značajno utječu na rezultate učenja te time i na odgojno-obrazovni proces.

– Rehabilitacijski programi utvrđeni su školskim kurikulumom, a plan je određen nastavnim planovima i programima/kurikulumima. Izrađuju ih i provode stručnjaci edukacijsko-rehabilitacijskoga profila u opsegu svoje stručnosti: edukacijski rehabilitator, logoped ili socijalni pedagog te stručnjaci drugih profila prema potrebama učenika. Rehabilitacijski programi provode se izvan nastavnoga procesa. Provode se u ustanovama koje osiguravaju posebne uvjete odgoja i obrazovanja, a uz posebnu suglasnost Ministarstva mogu se provoditi i u školama koje su Mrežom školskih ustanova utvrđene za provođenje programa za učenike s teškoćama u razvoju, osobito ako škole koje osiguravaju posebne uvjete odgoja i obrazovanja nisu dostupne na području lokalne zajednice, piše u Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju.

Izdvojeni članak
policija srbija

Vršnjačko nasilje u susjedstvu ne staje: Osmaš nasrnuo nožem na kolegicu, uhitila ga policija

Ustrojavanje posebnih razrednih odjela i posebnih odgojno-obrazovnih skupina

Pravilnikom se također definira i mogućnost ustrojavanja posebnih razrednih odjela i skupina ako za to postoje preduvjeti u školi. Navodi se da kada na određenome upisnom području postoji od troje do petero učenika kojima je kao primjeren oblik obrazovanja utvrđeno školovanje u posebnom razrednom odjelu. Za formiranje posebnog razrednog odjela ili skupine učenika s teškoćama u ponašanju potrebna je prethodna suglasnost Ministarstva.

Uz zahtjev za ustrojavanjem posebnih razrednih odjela ili posebnih odgojno-obrazovnih skupina, škola je obvezna priložiti mišljenje osnivača škole i Ureda o potrebi ustroja odjela ili skupine odnosno programa školovanja učenika s teškoćama u razvoju u toj školi, očitovanje škole o prostornim i kadrovskim uvjetima za provođenje programa i rješenja o primjerenome programu obrazovanja za učenike koji bi polazili taj razredni odjel ili skupinu.

Izdvojeni članak

Pitali smo MZOM hoće li ravnateljici vrtića, nakon zataškavanja nasilja, oduzeti nagradu za životno djelo

Školama su dostupni i mobilni stručni timovi

Kada je situacija u školi toliko komplicirana, na raspolaganju im stoji mobilni stručni tim, odnosno mobilni multidisciplinarna služba potpore školama u radu s učenicima s teškoćama u razvoju čiji program rada odobrava Agencija za odgoj i obrazovanje. Zahtjev za uključivanjem stručnoga tima u rad škole podnosi škola AZOO-u ili jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave. Nakon uvida u potrebe učenika s teškoćama, zahtjev za uključivanjem stručnoga tima može podnijeti i samo Ministarstvo.

– Članovi stručnog tima su stručnjaci edukacijsko-rehabilitacijskoga profila: edukacijski rehabilitator, logoped i/ili socijalni pedagog, psiholog, pedagog i učitelj/nastavnik osposobljen za rad s učenicima s teškoćama u razvoju, a timu se mogu priključiti i drugi stručnjaci ovisno o potrebama učenika. Stručni tim: pruža stručnu, savjetodavnu i edukativnu potporu odgojno-obrazovnim djelatnicima, pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima; pruža supervizijsku potporu stručnim suradnicima škole; pruža stručnu potporu u provedbi privremenih oblika nastave; po potrebi savjetodavno sudjeluje u planiranju i izradi primjerenoga programa osnovnog ili srednjeg obrazovanja i prati učinke provedbe; predlaže školi potrebne promjene u radu s učenicima, navodi se u Pravilniku.

Cijeli Pravilnik možete pronaći u dokumentu niže. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je ponovno učitati stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab