Struka odgajatelja žustro o prekvalifikacijama: ‘Ovime se rješava pitanje viška učitelja’
Da se prekvalifikacijama učitelja u odgajatelje ne rješava pitanje deficita odgajatelja, već viška učitelja, smatraju u Udruzi Sidro koja se bavi zaštitom prava djeteta u vrtićima. Naglašavaju da je to liječenje posljedica, a ne uzroka problema odgajatelja poput nezakonitih plaća ili kratkih ponavljajućih ugovora. Kako sustavnih podataka o broju učitelja koji rade u vrtićima nema, Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju nedavno je proveo anketu. Ona pokazuje da u vrtićima radi ispod 400 učitelja, a ukupni broj odgajatelja je preko 15.000.
Anketa portala srednja.hr, u kojoj je do pisanja ovog članka (23. kolovoza u 11 sati) sudjelovalo 1.075 ispitanika, pokazuje da su mišljenja o najavljenim prekvalifikacijama učitelja u odgajatelja doista podijeljena. Naime, 46 posto ispitanika smatra da su prekvalifikacije poželjne jer učitelji tako mogu pomoći u mjestima gdje nema dovoljno odgajatelja, dok 42 posto glasača kaže da su prekvalifikacije degradacija struke odgajatelja. Svejedno je 12 posto ispitanika.
Podsjetimo, još izmjenama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u svibnju 2022. propisano je da, ako se na natječaj za posao odgajatelja ne javi osoba sa završenim predškolskim studijem, radno mjesto može popuniti učitelj razredne nastave. Uz uvjet da u roku od dvije godine od dana zasnivanja radnog odnosa stekne kvalifikaciju odgojitelja. Sada se takve prekvalifikacije pripremaju na učiteljskim fakultetima ili fakultetima koji izučavaju predškolski odgoj diljem Hrvatske, o čemu redovito izvještavamo.
‘Ovim se postupkom ne rješava pitanje deficita odgojitelja, već viška učitelja’
Iz Udruge Sidro – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću objašnjavaju da prema podacima Ministarstva, znanosti obrazovanja i mladih, sindikata i udruga, trenutno nedostaje do pet tisuća odgojitelja, a brojka bi mogla rasti do sedam tisuća. Umjesto da se Ministarstvo bavi uzrocima nedostatka odgojitelja, poput nepoštivanja Državnog pedagoškog standarda, zapošljavanja na kratke ponavljajuće ugovore i nezakonite plaće, navode, oni se bave tek posljedicama.
– Ministarstvo namjerava riješiti problem nedostatka odgojitelja neobičnom prekvalifikacijom učitelja razredne nastave. No, Ministarstvo javno priznaje kako nema podatke koliko učitelja već radi u sustavu RPOO, koji broj učitelja je uopće zainteresiran za stjecanje zvanja odgojitelja ovom neobičnom prekvalifikacijom, ne razmišljajući o posljedicama koje će to donijeti djeci, struci, cjelokupnom sustavu visokog obrazovanja i u konačnici čitavom društvu. Dakle, bez prethodnih nužnim istraživanja i prikupljanja informacija, suprotno preporukama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje o povećanju upisnih kvota i poticanju stipendiranja studija RPOO, Ministarstvo vrši pritisak na visoka učilišta, koja žurno pripremaju neke programe cjeloživotnog učenja, koji bi nam trebali od učitelja primarnog obrazovanja, stručnjaka za rad s djecom u osnovnoj školi, stvoriti kvalificirane stručnjake za Rani i predškolski odgoj i obrazovanje i rad s djecom rane i predškolske dobi, kažu nam iz Udruge Sidro.
Objašnjavaju i da su ova dva studija toliko slična, tada bi prekvalifikacija mogla ići i obratno, iz odgajatelja u učitelje. No, to nije slučaj, dodaju. Oni rješenje vide u poticanju i usmjeravanju mladih da upišu studije Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja te u poboljšanju uvjeta rada. Ističu i problem da je nekim učiteljima, koji su odmah po izmjenama Zakona zaposleni u vrtićima, već istekao rok od dvije godine u kojem su trebali završiti prekvalifikaciju. Tako oni sada rade suprotno propisima, napominju.
– Ovim se postupkom ne rješava pitanje deficita odgojitelja, već viška učitelja za koje se sada pokušava pronaći brzo i lako rješenje. Učitelji redovito ističu kako poslovi odgojitelja nisu njihov odabir, već da su se ovdje našli privremeno, jer posla u školama nema. Rijetki su oni koji su se uistinu pronašli u radu s djecom rane i predškolske dobi, no oni su u pravilu već upisali studij RPOO, ne čekajući programe ove čudne prekvalifikacije. Je li zapošljavanje učitelja na poslove odgojitelja vatrogasna mjera? Sasvim sigurno. Može li pomoći zapošljavanje učitelja u vrtiće, tamo gdje nema odgojitelja? U odnosu na druge nestručne zamjene, primjerice ekonomiste, frizere, kozmetičare ili u posljednje vrijeme maturante, sasvim sigurno je bolja opcija učitelj. I učitelj i odgojitelj imaju pedagoško obrazovanje, no ono je vrlo različito. Je li dobra opcija zapošljavati učitelje umjesto odgojitelja? Ne slažemo se da jest. Ukoliko postoji sumnja u opravdanost takvog stava, dovoljno je zapitati se bi li dobra opcija bila zaposliti ginekologa na poslove kardiologa, obzirom da su obojica liječnici, kažu iz Udruge Sidro.
Sindikat proveo anketu, u lipnju je broj učitelja u vrtićima bio ispod 400, a odgajatelja je u Hrvatskoj oko 15.000
Iz Udruge Sidro pitaju se koliko će dugo ostati održiv studij Ranog i predškolskog odgoja zbog prekvalifikacija i hoće li to donijeti daljnji pad broja upisanih na taj studij.
– Hoće li ova prekvalifikacija biti više informativnog stila zbog kratkog trajanja i nedostatka provedbe praktičnog rada? Prekvalificiranim učiteljima nije pojašnjeno gdje stoje, odnosno o kakvoj prekvalifikaciji se radi, oni u pravilu ne znaju da završetkom programa ne postaju magistri RPOO. Jedna od obaveza odgojitelji koji prolaze preddiplomski i diplomski studij RPOO je i polaganje stručnog ispita. Nije poznato hoće li to biti i obaveza prekvalificiranih učitelja te je li to ispravno? Trebamo razmisliti je li ispravno stjecanje kvalifikacije na ovakav način te je li 20 prekvalificiranih učitelja rješenje nedostatku nekoliko tisuća odgojitelja te li prekvalificirani kadar jednako spremna za rad i dovoljno kvalificiran kao i kolege sa studija RPOO?, pitanja su koja postavlja Udruga Sidro.
Da nedostatak odgojitelja više nije mjestimičan problem, već je prisutan u svim dijelovima Hrvatske, ističu iz Sindikata radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju. Pojašnjavaju kako provedba prekvalifikacije nije prethodno pripremljena unazad dvije godine te da mjera učitelja u dječjim vrtićima ne pokazuje iskorak u povećanju broja zaposlenih u tom sustavu.
– Ne vidimo da su učitelji rješenje problema nedostatka odgojitelja u vrtićima. U lipnju 2024. napravili smo blic analizu na osnovu informacija iz naših podružnica i onih koji su se na zamolbu dodatno uključili. Podaci obuhvaćaju oko 80 posto teritorija RH i trebali bi biti relevantni na ovoj razini diskursa dok se ne naprave ozbiljnija istraživanja na osnovu kojih će se moći donijeti nove mjere. Ukupan broj zaposlenih na radnom mjestu odgojitelj prema statistici iz pedagoške godine 2022./2023. u RH iznosi 15.446 odgojitelja, a od toga ih je oko 15.000 zaposleno u gradskim i općinskim vrtićima. Prema prikupljenim informacijama broj učitelja koji rade u tim vrtićima je ispod 400 i zapravo govorimo o vrlo malom udjelu radnika i postavlja se pitanje ima li uporišta govoriti o zapošljavanju učitelja u vrtićima kao ikakvom rješenju ogromnog deficita, navodi predsjednica Sindikata Iskra Vostrel Prpić.
‘Moramo potvrditi veliko nezadovoljstvo odgojitelja iz svih krajeva Hrvatske zbog načina na koji su učitelji dobili pravo ulaska u sustav’
Dodaje da učitelji u vrtiću dolaze najčešće iz osobne potrebe i nužde zapošljavanja dok ne dobiju posao u školi, no uglavnom se ne zadrže dulje od dva ili tri kraća ugovora. Vostrel Prpić pak kaže da neki poslodavci nemaju izbor nego otkazati ugovor o radu učitelju koji u vrtiću radi dvije godine, a nema prekvalifikaciju jer ona još ni ne postoji. Ipak, neki takve ugovore produžuju jer nemaju kog drugog zaposliti.
– Imamo i apsurdnu situaciju da je sadašnji propis otvorio vrata drugim strukama, također nestručnim zamjenama, međutim onima koje ostvaruju pravo na najviše tri ugovora o radu po pet mjeseci kod jednog poslodavca, no mogu odmah zasnovati novi radi odnos kod drugog poslodavca, dok učitelj koji je napunio dvije godine staža u vrtiću, gubi i pravo rada na mjestu odgojitelja u bilo kojem drugom vrtiću u Hrvatskoj dokle god se ne prekvalificira, ističe Vostrel Prpić.
Apelira na Vladu koja je dobro upoznata s problemima sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, tvrdi, te da se problem demografije nikako ne može riješiti bez da se uloži u ljude. Traži poštivanje propisa i prestanak razgovora o zidovima koji se grade kako bi se ostvario zacrtani cilj dostupnosti predškolskog sustava svakom djetetu. Ogroman problem vidi i u sve češćim odlukama osnivača da vrtić bude besplatan, a da nisu osigurali sredstva za zakonske plaće. To je nedopustivo, smatra, i Sindikat u takvim slučajevima reagira svim legitimnim sredstvima.
– Moramo potvrditi veliko nezadovoljstvo odgojitelja iz svih krajeva Hrvatske zbog načina na koji su učitelji dobili pravo ulaska u sustav RPOO-a, no s druge strane su svjesni da je bolje da se zapošljavaju učitelji ako nema odgojitelja, nego druge strukture radnika koje nemaju nikakvu pedagošku naobrazbu. Degradacija struke se nažalost događa već dulje vrijeme te je trenutno veći problem održivost sustava u onom primarnom smislu – da uopće ima tko raditi, zaključuje Vostrel Prpić.
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH – ŠUTI
Jasno smo pitali nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih preporučuju li da prekvalifikacije mogu upisati svi učitelji ili samo oni koji su već zaposleni u vrtiću i moraju dobiti prekvalifikaciju sukladno Zakonu. Odgovor nismo dobili. Iz Udruge Sidro naglašavaju kako financijski aspekt prekvalifikacije također nije jasan.
– Naime, Ministarstvo nije razjasnilo hoće li ova prekvalifikacija, koja se planira učiniti na trošak države putem vaučera za cjeloživotno obrazovanje, zadržati učitelje u dječjim vrtićima i na koji način. Hoće li prekvalificirani učitelji imati obavezu rada u vrtićima, i na koje razdoblje? Planiraju se utrošiti značajna sredstva za polaznike programa, čija je cijena primjerice na programu Sveučilišta u Slavonskom Brodu 3.000 eura, a bez ikakvog jamstva da će se prekvalificirani učitelji zadržati u vrtićima. Također, nije jasno u kojem položaju će biti prekvalificirani učitelji ukoliko se na natječaj prijave i odgojitelji. Prema odredbama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, zvanje odgojitelja je uvjet za zapošljavanje na ove poslove, i takav odgojitelj ima prednost pri zapošljavanju. Hoće li kratkim programom prekvalificirani učitelji steći jednako zvanje kao i oni koji su završili studij? Ministarstvo na to pitanje nije dalo jasan odgovor, objašnjavaju iz Udruge Sidro.