Pretraga

Svaka četvrta osoba mlađa od 16 razmišljala je da si naudi: Nastavnici zato imaju važnu ulogu

A- A+

Povodom Svjetskog dana mentalnog zdravlja, HZJZ i UNICEF predstavili su rezultate programa PoMoZi Da, koji je dosad obuhvatio više od 900 škola i više od 113.000 učenika. Program je osmišljen kako bi osnažio nastavnike u prepoznavanju i odgovaranju na psihološke poteškoće kod učenika kojih je, čini se, sve više.

crno bijela fotografija djeteta u kutu bijele sobe

Ilustracija: Unsplash

Povodom Svjetskog dana mentalnog zdravlja, Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) i UNICEF-ov ured za Hrvatsku predstavili su rezultate nacionalnog programa PoMoZi Da, koji je namijenjen unapređenju mentalnog zdravlja učenika u školama. Program, koji je inače razvijen u sklopu Nacionalnog programa Živjeti zdravo HZJZ-a, obuhvatio je više od 900 škola diljem Hrvatske, a od njegovih aktivnosti koristi je imalo više od 113.000 učenika.

‘Svaka četvrta mlada osoba u dobi od 16 godina izjavila je da je razmišljala o tome da si naudi’

Prema priopćenju UNICEF-a, PoMoZi Da je prvi standardizirani program mentalnozdravstvenog opismenjavanja učitelja i nastavnika na nacionalnoj razini, koji im pomaže u prepoznavanju i odgovaranju na psihološke poteškoće učenika. Program se temelji na preporukama Svjetske zdravstvene organizacije te nacionalnim istraživanjima o zdravstvenoj pismenosti u području mentalnog zdravlja djece i mladih.

– Svaka četvrta mlada osoba u dobi od 16 godina izjavila je da je razmišljala o tome da si naudi, a svaka deseta mlada osoba u toj dobi rekla je da je pokušala samoubojstvo. Obzirom na raširenost ovog problema, vrlo je važno raditi na jačanju mentalnozdravstvene pismenosti. Posebno je to važno kod odgojno-obrazovnih djelatnika koji se, istraživanja nam pokazuju, većinski ne osjećaju dovoljno sigurnim u vlastite sposobnosti, istaknula je Sanja Musić Milanović, doktorica epidemologije.

Prema podacima WHO-a, 50 posto svih mentalnih poremećaja počinje prije 14. godine, a UNICEF-ov izvještaj iz 2021. pokazuje da oko 44.000 adolescenata u Hrvatskoj ima problema s mentalnim zdravljem. Zbog stigmatizacije i straha od neprihvaćanja, mnogi mladi skrivaju svoje poteškoće, što ističe važnost podrške odraslih, posebice nastavnika, s kojima učenici provode značajan dio vremena. Istraživanje HZJZ-a iz 2017. otkrilo je da, iako je 98 posto nastavnika spremno potražiti pomoć za učenike s mentalnim problemima, 71 posto nije sigurno u svoje sposobnosti pružanja te pomoći.

Izdvojeni članak

Povratak iz bolnice u školu Barabari je bio poprilično šokantan: ‘Pratio me strah od izlaska pred ploču’

Ulaganje u mentalno zdravlje naše djece ključno je za prosperitetniju budućnost

Program PoMoZi Da usmjeren je na osnaživanje nastavnika i stručnih suradnika u školama, a dosadašnji rezultati su, prema mišljenju UNICEF-a, impresivni – više od 3.900 djelatnika završilo je osnovnu razinu edukacije, a 1.390 naprednu. Program je obuhvatio 902 škole, a procjenjuje se da je dosad koristilo 113.500 učenika. UNICEF je tijekom 2023. i 2024. dao značajan doprinos programu, omogućivši nacionalnu pokrivenost i dodatne edukacije usmjerene na psihološku prvu pomoć, s fokusom na traumu, samoozljeđivanje i suicid kod djece i mladih.

– Ulaganje u mentalno zdravlje naše djece danas ključno je za prosperitetniju budućnost. Kada im pružamo podršku u prevladavanju problema s mentalnim zdravljem, pomažemo im da se bolje nose sa životnim izazovima, omogućujući im da napreduju i doprinose svojim zajednicama. Osnaživanjem učitelja vještinama i znanjem potrebnima za podršku u nošenju s problemima s mentalnim zdravljem stvaramo podržavajuće školsko okruženje, u kojem svako dijete može dobiti razumijevanje koje mu je potrebno, zaključila je Luisa Brumana, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.