Pretraga

Svaki treći učitelj susreo se s nasilnim ponašanjem roditelja: ‘Sve su češći fizički napadi’

A- A+

Tim znanstvenika s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu s izdavačem udžbenika Profil Klettom te Sindikatom hrvatskih učitelja i Nezavisnim sindikatom zaposlenih u srednjim školama, pokrenuli su društvenu inicijativu pod nazivom ‘Puls škole’. U sklopu te inicijative provedeno je istraživanje o odnosu roditelja i učitelja. Sudjelovalo je 2.811 učitelja, a ono je, među ostalim, pokazalo da se 93,5 posto ispitanika susrelo s neprimjerenim ponašanjem ili postupanjem roditelja u zadnjih godinu dana. Skoro svaki treći učitelj susreo se s nasilnim ponašanjem roditelja, a iz sindikata navode da su sve češći fizički napadi, što posebno zabrinjava.

Roditeljski sastanak

Ilustracija: Unsplash

Znanstvenici s Filozofskog fakulteta u Zagrebu s izdavačem Profil Klett u sklopu projekta ‘Puls škole’ proveli su prvo veliko online anketno istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja. U istraživanju je sudjelovalo 2.811 učitelja i nastavnika iz osnovnih i srednjih škola.

Skoro svaki treći ispitanik susreo se s nasilnim ponašanjem roditelja zadnjih godinu dana

Istraživanje je pokazalo da se 93,5 posto ispitanika susrelo s barem jednim neprimjerenim ponašanjem ili postupanjem roditelja svojih učenika u posljednjih 12 mjeseci. Učitelji i nastavnici su se, u prosjeku, susreli s gotovo devet različitih oblika neprimjerenih ponašanja ili postupaka roditelja prema učiteljima/nastavnicima ili u odnosu prema školskim obvezama djeteta u istom razdoblju.

Podatak koji posebno zabrinjava jest da se 29,7 posto ispitanih, odnosno skoro svaki treći, u zadnjih godinu dana susretao s nasilnim (fizičkim ili verbalnim) ponašanjem roditelja prema njima, a 85 posto ispitanika takve situacije smatra najvećim problemom u odnosu s roditeljima. Istraživanje je pokazalo i da se 40 posto učitelja i nastavnika u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljskim pritiscima za povećanje ocjene djetetu, dok se čak 72 posto učitelja i nastavnika susrelo s roditeljima koji vrše neprimjereno velik pritisak na dijete u pogledu ocjena.

Uvjerljiva većina susrela se s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od njih i učenika

Malo više od polovice učitelja i nastavnika koji su sudjelovali u istraživanju susrelo se s roditeljima koji od njih očekuju da im budu stalno dostupni. Čak 80,3 posto učitelja i nastavnika susrelo se s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od djeteta, a 74,2 posto ispitanih se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od učitelja i nastavnika.

Većina sudionika, njih 71,9 posto, susrela se s roditeljima koji ispunjavaju školske obveze umjesto djece, dok se istodobno 77,1 učitelja susrelo se s roditeljima koji ne pokazuju interes za obrazovanje svoje djece. Također, 54,8 posto učitelja i nastavnika se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljima koji ne dolaze u školu i ne odazivaju se na pozive učitelja/nastavnika. Rezultati ovog istraživanja pokazali su i da većina, 68 posto učitelja, tvrdi da tijekom svog obrazovanja nisu bili educirani o odnosu s roditeljima, a 41,3 posto nikad nije primilo bilo kakvu edukaciju o odnosima s roditeljima.

Izdvojeni članak
školski hodnik s LGBT zastavicama

Zabrinjavajuće: 20 posto LGBT učenika doživjelo verbalno nasilje od nastavnika u srednjoj školi

‘Ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u odnosu roditelj – učitelj’

Iz Profila Klett opisali su kako će se projekt ‘Puls škole’ provoditi u više faza, od kojih je  ovo istraživanje bilo prva.

– Puls škole osmislili smo u tri faze: istraživanje stavova učitelja o odnosu s roditeljima u kontekstu nastavnog procesa; izrada stručnih priručnika i metodičkih preporuka za učitelje i roditelje te izgradnja sustava pomoći i podrške učiteljima kroz savjetovanje, radionice i edukacije, rekao je, među ostalim, direktor Profil Kletta Dalibor Greganić.

Voditelj istraživanja Dragan Bagić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu ističe da je škola složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi, a odnos roditelja i učitelja nema jasno propisana pravila.

– Neki od tih odnosa su dosta striktno regulirani, čak i formalnim aktima, kao što su primjerice odnosi učitelja i učenika, ali za neke od tih odnosa ne postoje norme ponašanja ili su se one s vremenom izgubile. Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom odnosu. S obzirom da tradicionalne norme koje su regulirale taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme ponašanja u tom odnosu, osvrnuo se Bagić na podatke.

Uz Bagića, istraživački tim s Filozofskog fakulteta, koji će sudjelovati i u izradi stručnih priručnika i edukacijama učitelja, čine Vesna Vlahović-Štetić i Željka Kamenov, uz uredništvo Profil Kletta.

Izdvojeni članak
tanja dejanović šagadin

Stalno se piše o nasilju u školi, no što kad je vaše dijete zlostavljač? O tome priča ugledna psihologinja

Šprem: Sve su češći fizički napadi

Inicijativu Puls škole podržali su i Sindikat hrvatskih učitelja i Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama.

– Smatram da je, iz razloga što se u zadnjih nekoliko godina drastično povećao broj konfliktnih situacija u ustanovama za odgoj i obrazovanje, važno podržati ovu inicijativu. Pritisci (najčešće radi ocjena), sve češći fizički napadi, uplitanje u rad učitelja, nepostojanje adekvatne edukacije, nedostatak kvalitetnog dijaloga i efikasne podrške sustava alarmantni su pokazatelji da su promjene nužne. Ova inicijativa jasno je detektirala goruće probleme te će, sukladno rezultatima istraživanja, pružiti konkretnu potporu za rad s učenicima, rezultate prezentirati obrazovnim vlastima, a sve u cilju iznalaženja kvalitetnih rješenja u korist svih dionika u sustavu odgoja i obrazovanja, rekla je predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja Sanja Šprem.

Nada Lovrić, predsjednica NSZSŠH-a otkriva kako se u školama sve se više susreću s roditeljima koji u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece kada ne ispunjavaju ili krše svoje obveze.

– Često su to potpuno neprimjereni oblici pritiska na autonomiju i dostojanstvo nastavnika koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja/savjetnika agencija što neminovno vodi ka daljnjem urušavanju obrazovnog sustava Republike Hrvatske, a prvenstveno na štetu onih koji će dalje graditi budućnost ove zemlje – učenika, zaključuje Lovrić.