Tajnica i računovotkinja škole o cjelodnevnoj: ‘Smatram da za dodatan posao nisam dovoljno plaćena’
Eksperimentalni program cjelodnevne škole traje već više od četiri mjeseca i to u 62 osnovne škole diljem Hrvatske. Nastavnici i ravnatelji koji sudjeluju u eksperimentu dobili su određeno povećanje plaće, ovisno koliko im se zbog toga povećao obim posla, između 20 i 25 posto. No, količina posla povećala se i administrativnom osoblju koji su dobili povećanje plaće od pet posto ulaskom u eksperimentalni program cjelodnevne. Razgovarali smo s tajnicom i voditeljicom računovodstva jedne škole koja je u programu cjelodnevne i one su nam ispričale za koliko su im se povećale radne obaveze, što sve moraju dodatno raditi u cjelodnevnoj i jesu li zadovoljne trenutnim povećanjem plaće u eksperimentu.
S početkom nastavne godine 2023./2024. u 62 škole krenuo je i eksperimentalni program cjelodnevne škole koji će trajati naredne četiri godine. To znači da je sada prošlo već više od četiri mjeseca otkako te škole, nastavnici i učenici funkcioniraju po eksperimentu. Nastavničko osoblje koje sudjeluje u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole dobilo su povećanje plaće od 20 do 25 posto, ovisno o tome koliko se njihov obujam posla povećao. U prosincu prošle godine objavili smo i koliko su iznosile prosječne plaće nastavnika i ravnatelja za listopad u cjelodnevnoj i to još nakon povećanja osnovice.
Nastavnici u cjelodnevnoj dobili povećanje od 20 do 25 posto, a administrativno i tehničko osoblje pet posto
Tako se učiteljima u cjelodnevnoj plaća u prosjeku povećala za 137 eura i prosječna plaća im iznosi 1.462 eura, a s napredovanjem prosječna plaća učitelja izvrsnog savjetnika u cjelodnevnoj iznosi 1.941 euro neto. Ravnateljima u cjelodnevnoj školi plaća je u prosjeku veća za 312 eura te tako prelazi 2.000 eura. Ravnatelj s najvećom plaćom u cijeloj Hrvatskoj u listopadu 2023. godine imao je plaću u iznosu od 2.727,58 eura, s time da je u zvanju savjetnika te njegova plaća uključuje dodatak za rad ravnatelja u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole.
S druge strane, administrativno osoblje koje u školama u eksperimentu dobilo je povećanje plaće od pet posto, što je oko 39 eura neto. Njima se također povećao obim posla, a tajnica i voditeljica računovodstva jedne škole koja je u programu cjelodnevne ispričale su nam za koliko su im se povećale radne obaveze, što sve moraju dodatno raditi u cjelodnevnoj i jesu li zadovoljne trenutnim povećanjem plaće u eksperimentu.
‘Još je rano reći koja je stvarna količina i opseg posla što se tajništva tiče’
Naše sugovornice željele su ostati anonimne pa ćemo za potrebe ovog teksta tajnicu škole nazvati Ana, a voditeljicu računovodstva Tanja. Tajnica Ana se poslovima tajnika bavi već 14 godina, o odlasku iz obrazovnog sustava razmišljala je, kaže, već neko vrijeme i to zbog ‘sve većeg nepoštivanja i degradiranja ovog radnog mjesta’.
– Cjelodnevna škola donosi nove zadatke i obveze koje prije nisu postojale, ali još je rano reći koja je stvarna količina i opseg posla što se tajništva tiče. Kod računovodstva promjene u povećanju opsega posla se već itekako vide. Za sada još nemam nikakvo mišljenje da li je ova reforma dobra ili ne. Neka prođe ova školska godina pa ćemo vidjeti u kom smjeru to ide, rekla nam je tajnica Ana.
‘Predviđam da će u nadolazećem razdoblju opseg poslova porasti’
Dodala je kako su vidljive značajne razlike u postotku povećanja plaće za sudjelovanje u eksperimentalnom programu cjelodnevne između odgojno-obrazovnih djelatnika u usporedbi s tehničkim i administrativnim osobljem. Zatim je nabrojila što je sve dodatno morala raditi otkako je njena škola ušla u eksperiment.
– U proteklom periodu bila sam zadužena za izradu troškovnika s točnim specifikacijama za nabavu roba u okviru CDŠ-a. Povećan je unos računa vezanih za školsku kuhinju, uzimajući u obzir činjenicu da su učenici sada korisnici dva obroka dnevno. Osim toga, aktivnosti su uključivale postupke nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala razdvajajući posebno nabavu i evidenciju redovitih udžbenika od onih za CDŠ. Povećan je broj natječaja za nova zapošljavanja, što je uključivalo i povećano traženje suglasnosti od Ministarstva znanosti i obrazovanja za nova zapošljavanja. Bila sam odgovorna za unos dodataka za CDŠ kojeg ostvaruju svi zaposlenici škole, dodatak za razredništvo Š, A2 i B1 te redovita kontrola i ažuriranje istog. Pažljivo praćenje različitih e-mailova i uputa vezanih za CDŠ, uključujući i neke nove pravne propise i procedure s kojima se do sada nisam susrela u svom poslu te su mi nepoznanica. Predviđam da će u nadolazećem razdoblju opseg poslova porasti, posebno kada krenu postupci nabave roba/usluga, sklapanje ugovora s raznim udrugama za provedbu B2 aktivnosti, što će zahtijevati dodatno praćenje i evidentiranje istih, ispričala nam je tajnica škole u cjelodnevnoj.
Više obaveza vidi se u poslu voditelja računovodstva u cjelodnevnoj školi
Ipak, njena kolegica iz računovodstva, kako nam kaže, više je osjetila povećanje obima posla nego Ana kao tajnica škole. Voditeljica računovodstva Tanja na poslovima voditelja računovodstva radi tri i pol godine i to sve u ovoj školi.
– U poslu voditelja računovodstva prvenstveno se promijenio način obračuna plaće, s obzirom na to da u COP-u nije omogućen automatski izračun obračuna plaće za one djelatnike koji rade na više škola, a dodatak za CDŠ im se isplaćuje i za sate koje rade u drugim školama koje nisu u CDŠ-u. Naime, tim djelatnicima se mora ‘ručno’ izračunati taj dodatak što zahtijeva visok stupanj koncentracije, a traje ponekad i više od osmosatnog radnog vremena što predstavlja velik problem s obzirom na razne druge probleme koji se javljaju u posljednje vrijeme kod obračuna plaća, poput ručnog izračuna razlike plaće (bolovanje) – povoljnije pravo prema KU, problemi povlačenja podataka zbog nove porezne reforme sa e-porezne…, nabrojila je voditeljica računovodstva Tanja.
Uz kompleksniji obračun plaća, računovodstvo je dobilo i nove zadatke
Dodala je i kako su se, osim kompleksnijeg postupka obračuna plaće, pojavili i novi zadaci u sklopu cjelodnevne. U to spada računovodstvena evidencija te odgovornost o namjenski utrošenim dodijeljenim financijskim sredstvima za provedbu Eksperimentalnog programa za podmirenje operativnih troškova te troškova provedbe izvannastavnih aktivnosti, za što je uvelike povećan broj narudžbenica i faktura.
– U nadolazećem razdoblju prilikom provedbe B2 aktivnosti – Troškovi organizacije i provedbe izvanškolskih aktivnosti sklapat će se ugovori s raznim udrugama te pravnim i fizičkim osobama gdje će doći do plaćanja usluga u skladu s pravilima javne nabave i računovodstvenim praksama. Nabava udžbenika za provedbu eksperimentalnog programa i drugih obrazovnih materijala te dva obroka u školskoj kuhinji također su doveli do velikog povećanja broja narudžbenica i faktura. Prilikom provedbe postupaka nabave roba i usluga doći će do dodatnih povećanja vođenja evidencija osnovnih sredstava i sitnog inventara, navodi Tanja.
‘Smatram da za dodatan posao nisam dovoljno plaćena’
Mišljenja je da cjelodnevna ima i dobre i loše strane, ali kaže kako prije nije razmišljala o napuštanju sustava, već tek sad s ulaskom škole u eksperimentalni program cjelodnevne. Kao i njena kolegica iz tajništva, najviše joj smeta ‘degradiranja radnih mjesta tajnika i voditelja računovodstva u odnosu na učitelje i stručne suradnike’.
– Smatram da za dodatan posao nisam dovoljno plaćena jer kao član administrativnog osoblja nemam pravo na isplatu prekovremenih sati. Otkako je škola ušla u eksperiment, tajniku i voditelju računovodstva plaća se povećala za 50-ak eura bruto što smatram neprihvatljivim s obzirom na povećan obujam posla, dok je to povećanje osjetno više kod odgojno-obrazovnih djelatnika. Ako se u skorijoj budućnosti ne riješi status izjednačavanja radnih mjesta tajnika i voditelja računovodstva sa statusom stručnog suradnika, smatram da će cjelodnevna reforma uvelike doprinijeti odlasku iz sustava. Smatram da bi školama koje su u CDŠ-u posao uvelike olakšalo zapošljavanje administrativnog ili računovodstvenog referenta, poručila je voditeljica računovodstva škole.
Podsjetimo, ministar Radovan Fuchs je u prosincu prošle godine izjavio kako s nestrpljenjem čeka prve rezultate koji će se napraviti na kraju ove školske godine. Analiza će, kako je objasnio, pokazati kakva je atmosfera i kakvo je zadovoljstvo među učenicima, roditeljima i zaposlenicima u eksperimentalnom programu cjelodnevne.