Pretraga

Tek trećina učitelja kaže da je online nastavu održavala uživo, roditelji tvrde da je takvih i manje

A- A+

Tek trećina učitelja osnovnih škola tijekom ‘lockdowna’ u prošloj nastavnoj godini online nastavu održavala je uživo. Većina je s učenicima komunicirala putem aplikacija na mobitelu i e-maila, a čak dvije trećine učitelja nezadovoljno je kvalitetom nastave na daljinu. I učitelji i učenici tvrde kako je nastava na daljinu od njih iziskivala značajno veći napor od neposredne nastave. Sve ovo nalazi su više ispitivanja o nastavi na daljinu koje je na maturantima, učiteljima i roditeljima proveo Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

Foto: srednja.hr

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja proveo je pet velikih ispitivanja vezanih za nastavu na daljinu u Hrvatskoj u prošloj školskoj godini. Dva su istraživanja bila usmjerena na maturante, a tri na učitelje i roditelje u osnovnim školama. NCVVO je ovih dana objavio publikaciju s rezultatima istraživanja.

Nemogućnost izravne komunikacije s maturantima otežala usvajanje gradiva

Prvom istraživanju u travnju, kada je donesena odluka o uklanjanju gradiva drugog polugodišta s mature, pristupilo je 13.099 maturanata. Cilj je bio ispitati psihološku uznemirenost maturanata, samoregulaciju učenja u uvjetima nastave na daljinu te neke stavove o državnoj maturi.

Izdvojeni članak

[Glas učenika] ‘Niti jedan naš profesor iz zahtjevnijih predmeta nije priložio video u kojem objašnjava gradivo’

Rezultati upitnika pokazali su kako čak 25% maturanata nema vlastitu sobu, a malo više od trećine niti vlastito računalo. Preko 60% maturanata imalo je poteškoće s internetom tijekom nastave na daljinu. Maturanti su istaknuli i da je neizvjesnost uoči provedbe državne mature kod njih uzrokovala veliku psihološku uznemirenost. Također, naglašavaju i da su puno vremena provodili izvršavajući svoje školske obaveze, što je značajno interferiralo s pripremama za ispite državne mature.

Gotovo 90% maturanata izjavljuje da im nemogućnost izravne komunikacije s nastavnicima otežava savladavanje nastavnih sadržaja. Oko 80% maturanata imalo je poteškoća s organizacijom vremena u uvjetima nastave na daljinu, a gotovo 90% je imalo poteškoće s koncentracijom, navodi NCVVO u publikaciji s rezultatima istraživanja.

Kao najčešće kanale preko kojih se odvijala nastava i komunikacija s nastavnicima, maturanti navode e-mail, WhatsApp, Zoom i Teams, dok se Loomen nalazi tek na petom mjestu.

Samo 8% maturanata zadovoljno nastavom na daljinu

Drugo ispitivanje na maturantima provedeno je tijekom ljetnog roka državne mature. Oko 40% maturanata izjavilo je da je nastavnih obaveza u danim okolnostima bilo previše, iako su u prosjeku dnevno provodili 3-6 sati za računalom rješavajući školske obveze. Čak 75% maturanata izjavilo je da je nastava na daljinu od njih iziskivala više napora nego uobičajena nastava.

– Samo 8% ispitanih maturanata izjavilo je da je bilo zadovoljno izvedbom nastave na daljinu, ali istovremeno ih oko 60% izjavljuje da su zadovoljni ocjenama. Ovo ukazuje na visoku razinu svjesnosti učenika da su njihove ocjene nerealno visoke jer na maturi pretežno očekuju lošije ocjene od onih školskih, ističu iz NCVVO-a uz dodatak da gotovo 90% maturanata smatra da bi bilo dobro da su se ranije tijekom školovanja imali prilike susresti s ispitima sličnim državnoj maturi.

Ovo ispitivanje provedeno u listopadu i srpnju pokazalo je i da je polovica maturanata pohađala dodatne pripreme za ispite državne mature, uglavnom u specijaliziranim ustanovama. No, nakon provedenih ispita, 40% onih koji su pohađali pripreme tvrde da im pripreme nisu bile korisne i da su se mogli pripremiti i sami.

Trećina učitelja održavala uživo online nastavu

Zasebno ispitivanje NCVVO je proveo na 6.710 učitelja osnovnih škola. Rezultati pokazuju kako 80% ispitanih ima odgovarajuće uvjete za provođenje nastave na daljinu – računalo, prostor za rad i internet. Ipak, samo je trećina njih online nastavu održavala uživo.

Izdvojeni članak

Zbog zaraženog učenika čitava gimnazija prešla na online nastavu, u samoizolaciji 13 profesora

– Učitelji, kao i roditelji, izjavljuju da se velika većina komunikacije s učenicima odvijala putem e-maila i aplikacija na mobilnim uređajima. Samo trećina učitelja kaže da je održavala uživo online nastavu. Međutim, dok samo 6% roditelja izjavljuje da se nastava odvijala preko Loomena, to isto tvrdi preko 30% učitelja. Većina učitelja tvrdi da je više od 7 sati dnevno provodila uz računalo ili druge uređaje zbog nastavnih obaveza, stoji u rezultatima istraživanja.

Slično kao i kod učenika, kod većine učitelja nastava na daljinu iziskivala je veći napor i trud te je bila dodatan izvor stresa.

– Međutim, više od polovice ih smatra da nastava na daljinu nije bila kvalitetna. Također, više od polovice učitelja smatra da su na napredak učenika tijekom nastavne na daljinu zaslužni roditelji. Manje od polovice učitelja smatra da su ocjene koje su zaključili odraz stvarnoga znanja te ih dvije trećine tvrdi da su u ocjenjivanju bili blaži nego inače, stoji u rezultatima istraživanja.

Zabrinjavajuć je i podatak da četvrtina učitelja tvrdi kako se njihovi ravnatelji nisu interesirali za provedbu nastave na daljinu te je manje od polovice imalo stručnu podršku stručne službe prilikom provedbe takve nastave.

‘Svega 20% roditelja tvrdi da su njihova djeca doista imala nastavu uživo’

Osim na maturantima i roditeljima, NCVVO je proveo upitnik i na 65.000 roditelja učenika osnovnih škola. Ovaj dio ispitivanja pokazao je da više od polovice osnovaca računalo dijeli s ukućanima, a četvrtina njih nema svoj ‘radni kutak’ gdje mogu izvršavati radne obveze.

Svega 20% roditelja tvrdi da su njihova djeca doista imala nastavu uživo. Čak 70% učenika komuniciralo je s nastavnicima samo putem aplikacija na pametnim telefonima i putem e-maila. Gotovo 80% roditelja je izjavilo da je nastava na daljinu iziskivala veliki trud od njih, a više od polovice tvrdi da su djeca zbog nastave na daljinu bila pojačano napeta, neki su od podataka iznesenih u publikaciji s rezultatima istraživanja.

Oko trećine roditelja smatra da su njihova djeca napredovala tijekom nastave na daljinu i eventualni napredak pripisuju svom angažmanu, a manje od polovice mišljenja je da je škola na daljinu bila kvalitetna. Isto tako, roditelji su dominantno zadovoljni ocjenama, ali trećina ih priznaje da je ocjenjivanje bili blaže, navode iz NCVVO-a

Publikaciju s rezultatima istraživanja možete vidjeti u nastavku, a ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu ili kliknite ovdje.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [2.28 MB]