U čemu je, konkretno, problem kad se pola školskih djelatnika i nastavnika ne želi cijepiti?
Moderne demokratske države ideju slobode i autonomije pojedinca vuku još iz razdoblja mislilaca rane moderne i prosvjetiteljstva. Tada se, pa i danas, pod pojmom slobode odlučivanja podrazumijeva pravo pojedinca da donosi odluke u skladu sa svojim vrijednostima i konceptom dobrog života, dokle god svojim odlukama ne ugrožava slobodne odabire drugih. Iako brojni školski djelatnici pa i nastavnici – što je najporaznije u cijeloj priči – misle da je njihova odluka da se neće cijepiti upravo ovakav tip slobodnog odlučivanja, žao nam je, ali to jednostavno nije točno
Prema sada dostupnim podacima, u hrvatskim se osnovnim i srednjim školama cijepilo niti 60 posto djelatnika i nastavnika. Nekima je to festival demokracije, u kojoj svatko za sebe bira što će, ili što neće poduzeti, dok drugi u tome vide smanjeni intelekt i antivakserstvo. Zapravo, postoje dvije razina problema kod onih koji rade u školama, a odlučili su da se neće cijepiti. Jako je jednostavno.
Prva razina
Moderne demokratske države ideju slobode i autonomije pojedinca vuku još iz razdoblja mislilaca rane moderne i prosvjetiteljstva. Tada se, pa i danas, pod pojmom slobode odlučivanja podrazumijeva pravo pojedinca da donosi odluke u skladu sa svojim vrijednostima i konceptom dobrog života, dokle god svojim odlukama ne ugrožava slobodne odabire drugih.
Iako brojni školski djelatnici pa i nastavnici – što je najporaznije u cijeloj priči – misle da je njihova odluka da se neće cijepiti upravo ovakav tip slobodnog odlučivanja, žao nam je, ali to jednostavno nije točno. Koronavirus je javnozdravstveni problem i odlukom da se nećete cijepiti niste donijeli odluku samo o svojemu zdravlju, već i o zdravlju svih s kojima ćete doći u kontakt. Naime, dok ste necijepljeni, prema sadašnjoj znanosti, imate puno veću šansu zaraziti se i prenijeti virus drugoj osobi. Ne samo to, već i, s obzirom na to da se radi o virusu, kada nas nije dovoljno cijepljeno, to znači da virus kola u populaciji, razmnožava se, širi i – ključno – mutira. Možda u zaraznije sojeve, možda u ubojitije, a možda, uza sve to, u one protiv kojih već razvijena cjepiva nisu dovoljno efektivna.
Druga razina
No, hajde. Da ne ulazimo sad u to koliko je takva odluka moralna iz gore navedenih razloga, ostavimo je, barem na trenutak, po strani. I zapitajmo se – je li odluka nastavnika i školskih djelatnika da se ne cijepe problematična iz nekog drugog razloga? I ako jest, koji je to razlog? Da ne duljimo: da, takva odluka je problematična iz još najmanje jednog razloga. Ako ne svi prosvjetni djelatnici, onda barem nastavnici, iako vam se to toliko ne čini, ipak jesu određen autoritet svojim učenicima, njihovih roditeljima, a ponekad i široj okolini. Kada se kao nastavnik, dakle visokoobrazovani prosvjetni djelatnik, pojavite u školi necijepljeni jer se ne želite cijepiti, to će, htjeli vi ili ne, poslati određenu poruku. Ta poruka može biti shvaćena kao antivakserstvo, u smislu općeg protivljenja cjepivima. Naglasak na opće.
Što to znači? To znači da se vaša odluka da se ne cijepite protiv koronavirusa među vašim učenicima i ostalima na koje imate utjecaja, samim time što ste nastavnik i visokoobrazovana osoba, shvati kao protivljenje svim ili većini cjepiva. Pa tako sutradan netko možda to shvati kao protivljenje cjepivu protiv difterije, rubeole, hepatitisa, tetanusa, itd. Dakle, vaša odluka da se ne cijepite, nije izolirani slučaj bez posljedica, a ni ne odnosi se samo na aktualnu situaciju i, sada to već možemo reći, opće oklijevanje polovine odraslih građana RH da se cijepe. Žao nam je što vam to moramo reći, ali vaša odluka, plastično, možda neke vaše učenike potaknu da budu antivakseri. Pa kad se jednog dana nađete pred TV-om i budete slušali kako se u bolnici u xy hrvatskom gradu dogodila epidemija ospica, promislite jeste li vi svojim djelovanjem, i na koji način doprinijeli da do toga dođe.
*Komentar je stav autora i ne odražava nužno stav redakcije portala srednja.hr