U hrvatske škole uvode hibridne testove i nacionalne ispite za koje neće trebati učiti
Hrvatski učenici su redovito ispodprosječni na PISA testovima, kroz koje se provjerava koristi li mladima znanje iz škole u životnoj svakodnevici te kvaliteta obrazovanja u svijetu. Kako bi se i na državnoj razini redovito provjeravalo stječu li đaci potrebne vještine i znanja, kroz sljedećih pet godina u osnovne i srednje škole će se uvoditi nacionalni ispiti. Za uspješno rješavanje tih testova neće biti potrebna nikakva priprema, jer će oni provjeravati kreativnost te kritičko, logičko ili znanstveno promišljanje učenika.
Osim nacionalnih ispita, u planu je već od iduće školske godine umjesto klasičnih, eksperimentalno uvesti i hibridne testove, čime bi se u potpunosti izmijenio način testiranja učenika.
Njih će izrađivati Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje te bi se oni polagali unutar svakog pojedinog predmeta nakon što se odradi unaprijed određen dio gradiva, objavljeno je u tiskanom izdanju Jutarnjeg lista.
Nacionalne ispite rješavat će samo dio generacije
– Svaki nastavnik mogao bi ih povući iz baze Nacionalnog centra i koristiti umjesto svojih provjera znanja. Na taj bi se način učiteljima omogućili kvalitetniji ispiti s provjerenim metrijskim karakteristikama. Uz to, rezultat njihovih učenika mogao bi se usporediti s drugima, rekla je Zrinka Ristić Dedić, koja je kao znanstvena suradnica Instituta za društvena istraživanja uključena u provedbu reforme.
S druge strane, nacionalnim ispitima provjeravat će se prirodoslovna i čitalačka pismenost đaka, ali i pismenost iz međupredmetnih tema, poput zdravlja, građanskog odgoja i održivog razvoja.
Na NCVVO-u je da razradi koliko će se često oni provoditi, a zamišljeno je da ih ne rješava cijela generacija učenika, nego reprezentativan uzorak, baš kao što se radi i u PISA istraživanju.
‘Nacionalni ispiti su moćan mehanizam za detekciju kvalitete sustava obrazovanja’
Riječ je o složenim ispitima, koji će osim ovih osnovnih razina procjenjivati i razinu kritičkog, kreativnog, logičkog ili znanstvenog promišljanja.
– Nacionalni ispiti su moćan mehanizam za detekciju kvalitete sustava obrazovanja. Riječ je o ispitima sličnim PISA istraživanju koji ne propituju znanje nego usvojene kompetencije. Bit tih ispita jest u tome da država prati jesu li usvojena očekivanja postavljena u kurikulumima. Oni su element osiguranja kvalitete ili, jednostavnije, signal sustavu funkcionira li kako treba, izjavila je Dedić za Jutarnji list.
Bit tog novog oblika testiranja srednjoškolaca i učenika osnovnih škola nije u provjeri znanja i faktografskih podataka, s kojima se đaci maltretiraju već godinama, nego provjera usvojenih vještina, primjene znanja u svakodnevnom životu i njegovog prijenosa u druga područja.