Pretraga

U Hrvatskoj postoje škole koje ne rade u smjenama, nego u kontinuitetu: Provjerili smo što to znači

Podaci iz Školskog e-Rudnika pokazuju kako u Hrvatskoj postoje škole koje rade u smjenama, ali i one koje ne rade u smjenama. Takve škole rade u tzv. kontinuitetu i ukupno ih je 20 u cijeloj zemlji. Javili smo se Ministarstvu znanosti i obrazovanja kako bi provjerili što točno znači kada škola radi u kontinuitetu, a ne u smjenama. Prema njihovom objašnjenju, takva škola tijekom cijelog dana u kontinuitetu izvodi nastavu u pravilu u prijepodnevnom dijelu dana prema postojećim obrazovnim programima/kurikulumima, ali s mogućnošću cjelodnevnoga odgojno-obrazovnog rada u školi.

sat na plavom zidu

Foto: Canva

Postoje škole koje rade u jednoj smjeni, dvije smjene i tri smjene. Ali, postoje i škole koje ne rade u smjenama, nego u kontinuitetu. Prema podacima iz Školskog e-Rudnika, takvih je škola u cijeloj zemlji 20 s time da je njih osam u Zagrebu. Uz to, dobar dio škola koje rade u kontinuitetu su privatne škole. S pitanjem o tome što točno znači da škole nemaju smjene nego im je rad organiziran u kontinuitetu, obratili smo se Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

Objašnjavaju nam, najprije, kako funkcionira rad u smjenama. Navode kako rad u smjeni znači da zaposlenici rade prema utvrđenom radnom vremenu škole koje može biti u prijepodnevnom i/ili poslijepodnevnom dijelu dana tijekom radnog tjedna. Dodaju i kako je dugogodišnja praksa u školama da prva smjena završava u 14 sati te da druga smjena počinje od 14 sati, odnosno utvrđena je granica za prvu i drugu smjenu.

Rad u kontinuitetu nije isto što i rad u jednoj smjeni

Ističu kako škola može izvoditi rad u jednoj smjeni tako da se nastava uvijek izvodi od 8 do 14 sati, odnosno jedna smjena koja se ne rotira. Isto tako, navode iz MZO-a, škola može izvoditi nastavu u jednoj smjeni, ali tako da se nastava izvodi jedan tjedan samo u prijepodnevnom dijelu dana od 8 do 14 sati, a drugi tjedan samo u poslijepodnevnom dijelu dana od 14 do 20 sati, odnosno jedna smjena koja se rotira.

– Škola koja ne radi u smjenama nego u kontinuitetu tijekom cijelog dana izvodi nastavu u pravilu u prijepodnevnom dijelu dana prema postojećim obrazovnim programima/kurikulumima, ali s mogućnošću cjelodnevnoga odgojno-obrazovnog rada u školi u sklopu dodatne i dopunske nastave i izvannastavnih aktivnosti za učenike te organiziranja aktivnosti cjeloživotnog obrazovanja, npr. u svom sastavu ima glazbene ili plesne odjele ili provodi obrazovanje odraslih, kažu iz MZO-a.

Podaci iz Školskog e-Rudnika 2023./2024. | Foto: srednja.hr

Najveći problem jesu prostorni i kadrovski kapaciteti škola

Prema ovome, rad škole u kontinuitetu zapravo je vrlo sličan načinu na koji funkcionira cjelodnevna škola, ali ne radi se o istoj stvari. Iz MZO-a navode kako upravo zbog prostornih i kadrovskih ograničenja, kao i nemogućnosti osiguravanja uvjeta za cjelodnevni boravak učenika (npr. prehrana), vrlo mali broj škola provodi vrstu organizacije rada u obliku kontinuiteta.

– Škole koje su uključene u eksperimentalni projekt cjelodnevne škole izvode nastavu u jednoj smjeni prema modelu cjelodnevne osnovne škole čime testiraju nove oblike organizacije rada, provedbe i ishoda cjelodnevne škole. Da bi takvu vrstu organizacije rada mogle provoditi bila su potrebna prostorna, kadrovska i financijska ulaganja potrebna za realizaciju programa. Time se očekuje da će se unaprijediti dosadašnja praksa organizacije i programiranja rada u školama, poručili su iz MZO-a.

Izdvojeni članak
učenici ispred škole

Apsurd: Imamo škole u kojima nastava počinje u tri različita termina, a ne vode se kao trosmjenske

Osam škola radi u tri smjene, ali postoje i dvije smjene s međusmjenom

Inače, prema podacima iz ŠeR-a u Hrvatskoj postoji 1.541 škola koja radi u jednoj smjeni koja se ne rotira, 683 škole koje rade u dvije smjene koje se rotiraju, 91 škola koja radi u dvije smjene koje se ne rotiraju, 61 škola koja radi u jednoj smjeni koja se rotira i osam škola koje imaju tri smjene. Na području Splita najviše je škola koje rade u tri smjene, čak njih šest, a ostale dvije su u Zadru i Zagrebu.

Valja napomenuti kako je u ŠeR-u kao trosmjenska škola navedena Osnovna škola Ante Kovačića koja je početkom ove nastavne godine objavila kako više neće raditi u tri smjene, nego dvije. Nakon toga su se roditelji učenika koji pohađaju tu školu pobunili, tvrdeći kako nastava počinje u tri različita termina. No, ravnateljica OŠ Ante Kovačića Jadranka Salopek rekla nam je kako se ne radi o tri smjene, već o dvije smjene s međusmjenom.

Koja je razlika između tri smjene i škole koja ima dvije smjene i jednu međusmjenu pokušali smo saznati početkom ove školske godine, ali ispostavilo se kako je to zapravo ‘pojam neslužbenog karaktera’ koji škole koriste. Termin međusmjena ne spominje se u niti jednom pravilniku koji propisuje kako izgledaju smjene u školama. S druge strane, od ove nastavne godine Osnovna škola Dragutina Domjanića u Zagrebu morala je prijeći na rad u tri smjene zbog prevelikog broja prvašića, a u ŠeR-u se taj podatak ne nalazi.