U ovoj hrvatskoj školi već 14 godina učenici ne dobivaju domaću zadaću i ništa im ne fali
Ove godine Osnovna škola Vijenac u Osijeku obilježava 55. godišnjicu postojanja, a u zadnjih 14 učenici nastavnici ne zadaju zadaću. Preciznije dobivaju je samo u iznimnim situacijama, u skladu s naslovom originalnog školskog projekta ‘Domaće zadaće – iznimka, a ne pravilo’.
Kako pišu Školske novine, taj se projekt kontinuirano provodi u školi od 2004. godine, a svrha pokretanja je bila promišljanje o svrhovitosti domaće zadaće, unaprjeđivanje nastavnog rada, motiviranje učenika za aktivniji odnos na nastavnome satu te mogućnost izbora vlastitog puta prema uspjehu.
Kako bi utvrdili efekte spomenutog projekta, u školi koju pohađa 224 učenika, proveli su tijekom proteklih 14 godina tri istraživanja, koja su pokazala zadovoljstvo svih aktera odnosno učenika, učitelja i roditelja.
To ipak ne znači da učenici nemaju posla kod kuće
– Redovito nam se javljaju zainteresirani roditelji, učitelji i novinari iz svih krajeva Hrvatske, ali i izvan nje, kojima se ovakav način rada čini poželjan i u njihovim školama te žele čuti naša iskustva. Uspješnost projekta potvrđuju i rezultati naših učenika koje postižu u svakodnevnom radu, na natjecanjima i u daljnjem školovanju. Treba istaknuti da ipak naši učenici vrijedno rade kod kuće na zadacima za vježbu koje sami mogu birati, na istraživanjima u online okruženju, pripremaju se za sljedeći sat prema uputama učitelja, uče, polaze brojne izvanškolske aktivnosti te kvalitetno provode slobodno vrijeme sa svojim roditeljima, govori za Školske novine ravnateljica OŠ Vijenac Vesna Vrbošić.
Učiteljica iz ove škole pak smatra da su domaće zadaće demotivirajuće , jer obvezuju učenike da ih katkada i po nekoliko sati rješavaju i to uz pomoć roditelja.
– Uloga je učitelja naučiti učenika kako učiti i onda nema smisla zadavati učeniku zadatke za zadaću, koje samostalno ne može riješiti. Zato je na samome satu pojačan interes za rad; što više učenici urade u školi, manje im ostaje za dovršavati kod kuće, objašnjava učiteljica Renata Rako za Školske novine.
Učenicima se nude zadaci za vježbu, ali ih ne moraju riješiti
Premda se učenicima katkada nude zadaci za rješavanje kod kuće, oni ih ne moraju obavezno riješiti i nisu za ocjenu. Učiteljica Rako dodaje da se na taj način učenike navikava da kod kuće ponove gradivo kako bi spremni došli na idući sat.
– Vrijeme poslije nastave učenici posvećuju odmoru, igri, učenju, izvanškolskim aktivnostima te druženju s obitelji i prijateljima. Sretniji su i zadovoljniji, jer tako pune baterije za novi školski dan, govori Rako.
Da je tako potvrđuju i stavovi učenika, koji se u vremenu kada učenici drugih škola pišu zadaću, mogu baviti igrom, ali i korisnim izvannastanim sadržajima.
– Za mene je dobro što nemamo domaću zadaću, jer onda imam više vremena za druge obveze. Uz učenje i treninge nemam mnogo slobodnog vremena, a imao bih ga i manje da moram riješiti zadaću. U školi rješavamo zadatke, a što ne stignem na satu uzmem malo vremena pa kod kuće provježbam zadatke iz matematike, hrvatskog i engleskoga. Moji su roditelji zadovoljni time što nemam domaće zadaće, jer bi se onda uz sve svoje druge obveze morali brinuti i o tome. Mislim da će mi biti malo teže priviknuti se na domaće zadaće u srednjoj, ali ne vjerujem da bi to trebalo biti veliki problem, smatra osmašić Fabio Džeko.
Njegova vršnjakinja navodi i neke druge beneficije koje donosi izostanak domaćih zadaća.
– Projekt u kojem je zadaća iznimka, a ne pravilo po mojem je mišljenju odlična ideja, zato što učenici moraju sami izabrati kad će i koliko učiti. Tim odlukama postajemo odgovorniji i učimo kako si organizirati vrijeme. To je posebno bitno za učenike s mnogo izvanškolskih aktivnosti. Dobivamo zadatke koje rješavamo kod kuće, ali se ne ocjenjuju. Time stvaramo radne navike koje će nam kasnije pomoći u srednjoj školi. I roditelji su zadovoljni, jer mi kad umorni dođu s posla ne moraju još dva sata pomagati oko zadaće, zaključuje Klara Kanisek, također osmašica u OŠ Vijenac.