U zagrebačkoj školi ocjene su opisne, a učenici sami izrađuju svoje udžbenike
Na zagrebačkom Jakuševcu nalazi se alternativna Waldorfska osnovna škola, jedna od takve dvije u državi. Njena posebnost leži u tome što provodi alternativni program osnovnoškolskog obrazovanja zasnovan na Waldorfskoj pedagogiji koja u središte stavlja razumijevanje načina na koji djeca rastu i uče. Školu danas pohađa stotinu učenika, a njihovi roditelji za to mjesečno izdvajaju 1200 kuna.
Jutro u Waldorfskoj školi započinje nakon što se učiteljica rukuje sa svojim učenicima kako bi ih pozdravila, ali i vidjela kako se osjećaju. Potom učenici zajedno izgovaraju izrijek, neku vrstu zahvale i poticaja na rad i zatim kreću na posao. Pri tome se ne moraju bojati ispitivanja i negativnih ocjena jer u ovoj školi ocjene su: opisne!
Učenici sami izrađuju svoje udžbenike
Ulaskom u Waldorfsku školu imate osjećaj da ste zakoračili u paralelni školski svijet. Zgrada okružena livadama i drvećem iznutra je uređena u drvu, a učionice su bojane smirujućim bojama, posebno određenim za pojedini razred po načelima Waldorfske pedagogije.
Kurikulum Waldorfske škole potvrđen je od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, no njezin pristup i metoda rada značajno se razlikuju od onih u državnim školama.
Primjerice, prvašići ne uče sjedeći u klupama, već se nastava izvodi u pokretnoj učionici posebno prilagođenoj za razvijanje djetetovih osjetila kroz kretanje i zamjećivanje. Tu djeca sjede na jastucima u posebnom položaju i tako vježbaju disciplinu ali i pravilno držanje. Jedna od razlika s kojom se učenici nižih razreda susreću je i ta da ne koriste kupljene udžbenike, već ih sami pažljivo izrađuju na temelju onoga što nauče na nastavi, ali i dodatnih materijala koje za njih pripremi učiteljica.
– Sav materijal koji se koristi mora biti od prirodnih materijala i poželjno je da ga djeca izrađuju sama sa svojim odgajateljima i učiteljima. Udžbenici se izbjegavaju jer je učitelj posrednik između udžbenika i učenika, a kad se nešto uči važan je dodir sa stvarnosti, objašnjava nam učiteljica Mirjana Radanović.
Međutim nakon šestog razreda djeca počinju koristiti udžbenike i ostali materijal za koji učitelj procijeni da odgovara svojim sadržajima.
Zadaća bez stresa
Prema Waldorfskoj pedagogiji sve što se uči, od slova do fizike i matematike, uči se u trokoraku između volje, osjećaja i misli. Na taj način učitelj pokušava postići da učenik svoje zadaće ispunjava sa željom i ljubavlju, a ne pod stresom i prisilom.
Budući da se ovaj pristup razlikuje od onog u državnim školama, waldorfske učiteljice ističu kako učenici koji se ‘prebace’ često trebaju malo vremena da se naviknu na ovaj sistem. No to ne znači da svoju zadaću neće trebati riješiti jer uz slobodu, napominju, dolazi i odgovornost.
Uz matematiku i hrvatski uče se euritmija i ručni rad
Nastava se dijeli na glavnu i predmetnu. U glavnu nastavu spadaju predmeti poput hrvatskog, matematike, biologije i kemije, i za razliku od predmetne nastave koja traje 45 minuta, glavna traje 110 minuta i podijeljena je u tri dijela.
Budući da Waldorfska pedagogija veliku pažnju polaže na ritam prvi dio glavne nastave čini ritmični dio u kojem se djeca kroz igru potiču na razvoj osjetila i novih pogleda. Drugi je glavni dio i tu se potiče kognitivna aktivnost, dok u trećem dijelu nastave slijedi pripovijedanje. Tu nastavu učitelj završava pričom koja je u skladu s dobi djeteta, pa se u prvom razredu pričaju bajke, dok se u sedmom i osmom obrađuju biografije poznatih ličnosti.
U popodnevnim satima učenici se mogu okušati u euritmiji, radu u drvu, ručnom radu, vrtlarstvu i ostalim predmetima, koji im, smatraju u školi, jačaju volju.
Na kraju godine ono što većina učenika potajno priželjkuje, u ovoj školi je stvarnost: Waldorfski učenici dobivaju opisnu svjedodžbu. Uz to djeca dobiju i pričicu koju napiše njihova učiteljica kako bi im na indirektan način skrenula pažnju na ono što dogodine moraju popraviti.
U 7. i 8. razredu, zbog potrebe upisa u srednju školu, i u Waldorfskoj školi ocjene su brojčane.
Waldorfci su sportaši, liječnici, violinisti…
Osim o nastavnim metodama i Waldorfskoj pedagogiji, zanimalo nas je što nam u školi mogu reći i o svojedobnim natpisima nekih portala koji su se protivili metodama ove škole.
-Takvi natpisi proizašli su iz straha i neznanja i u zadnjih nekoliko godine se s njima više ne suočavamo, što možemo pripisati širenju kolektivne svijesti, ali i povećanoj potrebi za različitim obrazovnim sustavima koja je dio naše svakodnevnice. Mi dajemo roditeljima mogućnost alternativnog obrazovanja njihove djece i svatko ima pravo upisati i ispisati svoje dijete iz takve škole, kaže učiteljica Mirjana Radanović.
Njihovi učenici poslije upisuju razne srednje škole: od strukovnih škola do općih i klasičnih gimnazija, a među bivšim polaznicima danas ima violinista, liječnika, ali i osvajača olimpijskih medalja. Ipak, njihovim učiteljima najdraže je to što djeci daju mogućnost da izrastu u samopouzdane i zadovoljne ljude.