Učenici će razvijati umjetnu inteligenciju: Traže se škole budućnosti
Kako bi osnovnoškolcima kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije, STEMI i Infobip pokreću projekt Škola budućnosti. Trenutno traže škole čije će učenike Infobipovi eksperti upoznati s razvojem botova. Prevedeno na nogomet, kaže Marin Trošelj, to je kao da vas Luka Modrić uči igrati nogomet.
– Vizija nam je transformirati mlade iz konzumenata tehnologije u tehnološke stvaratelje. Želimo da posve razumiju tehnologiju kojom su okruženi te da kroz nju kreiraju i inoviraju. Naša je tvrtka usmjerena da učenicima već u osnovnoj i srednjoj školi pruži vrhunsko industrijsko STEAM iskustvo rada na tehnološkim projektima. Zato smo udružili snage s vodnjanskom IT tvrtkom Infobipom kako bismo mladima omogućili izravan doticaj kroz praktični rad s najboljim iz industrije, poručio je Marin Trošelj, direktor tvrtke STEMI.
Danas je predstavljen projekt Škola budućnosti. Škola budućnosti naziv je zajedničkog projekta STEMI-ja i Infobipa kojeg je u ulozi glavnog partnera podržala tvrtka A1 Hrvatska. Glavni cilj projekta je otvoriti polaznicima osnovnih škola prozor u tehnološku budućnost na način da se djeci kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije. STEMI i Infobip kroz ovaj projekt žele osnažiti vezu između IT sektora i obrazovanja, postaviti Hrvatsku među predvodnike u učenju umjetne inteligencije kod mladih i potaknuti ih na inovativnost i poduzetništvo.
Učenici će izrađivati chatbotove
Učenici će u sklopu projekta u svojim školama formirati razvojne timove, a pri prvom koraku će istražiti UN-ove ciljeve održivosti. Zatim će odabrati jedan od navedenih ciljeva i detektirati problem koji mogu riješiti izradom chatbota. Inženjeri tvrtki Stemi i Infobip za učenike će razviti edukacijske materijale i programersko okruženje kroz koje će prenijeti vlastito industrijsko iskustvo i znanje po pitanju razvijanja tehnoloških radova. Razvojni timovi će na kraju projekta predstaviti i podijeliti svoja chatbot rješenja sa širom javnosti, a radovi će se moći i isprobati.
– Kvalitetan prijenos znanja na najmlađe generacije, a tu je Infobip našao sjajnog partnera u STEMI-ju, je od velike važnosti ako želimo dugoročni društveni napredak. Umjetna inteligencija je jedan od glavnih tehnoloških smjerova u Infobipu i jako nam je važno da najmlađe generacije već od malih nogu uče o tehnologiji budućnosti. Upravo se među njima kriju novi lideri i inovatori koji će možda pomoću svojih rješenja zasnovanih na AI-ju našu svakodnevicu učiniti još lakšom i kvalitetnijom, izjavio je Izabel Jelenić, tehnički direktor Infobipa.
Uz mentorstvo Infobipovih inženjera i stručnjaka odabrane škole u sklopu projekta prikupit će najnaprednija znanja i vještine na polju umjetne inteligencije, nakon čega će ih moći prenijeti na najmlađe.
– Digitalizacija transformira društvo i poslovanje, a u posljednje vrijeme je nezaobilazna okosnica svake industrije. Zbog toga je potrebno djecu učiti naprednim vještinama poput umjetne inteligencije, kako bi od rane dobi bili aktivni pripadnici digitalne generacije, spremni na nove poslove koji ih čekaju u budućnosti. U A1 Hrvatska smo oduvijek bili fokusirani na razvoj digitalnih vještina i novih zanimanja poput data analitičara, specijalista za AI i strojno učenje, stručnjaka za robotizaciju i ta znanja i te vještine želimo dijeliti i sa zajednicom, izjavio je Jiri Dvorjančansky, predsjednik Uprave A1 Hrvatska.
Prijave otvorene do kraja siječnja
Zainteresirane škole mogu se prijaviti za sudjelovanje u projektu Škola budućnosti na internetskoj stranici www.skolabuducnosti.stemi.education do 31. siječnja 2021. Škola budućnosti krenut će s radom krajem veljače iduće godine, a projekt su, osim glavnog partnera A1 Hrvatska, podržali još Croatia osiguranje, Zagrebačka banka, Bosch i Score Alarm. Zahvaljujući podršci navedenih kompanija, projekt Škola budućnosti implementirat će se u preko 40 škola diljem Hrvatske. Završetak projekta očekuje se u svibnju 2021.
Marina Trošelja zamolili smo da nam odgovori na nekoliko pitanja koja bi mogla zanimati sve koji se prijavljuju.
Tko će biti mentori?
Mentori su inženjeri iz tvrtke STEMI i Infobipa čije ćemo znanje i knowhow digitalizirati i integrirati u STEMI platformu, a biti će tu uz učenike i učitelje ukoliko im bude trebala pomoć. Učenici će iz prve ruke učiti od experata u području kako razvijati botove, na koje sve probleme mogu naići i slično. Ako povučemo paralelu s nogometom, svaki mladi nogometaš u HR bi želio trenirati i učiti od najboljih, npr. Luke Modrića ili Cristiana Ronalda. Infobip je naš Luka Modrić i smatramo da naši učenici zaslužuju doći u doticaj s onim najboljim što naša IT industrija ima za ponuditi.
Kako će točno izgledati ono što će učenici raditi? Možete li nam opisati proces?
Ideja je da učenici formiraju razvojne timove i da kao prvi korak prouče UN ciljeve održivosti, odaberu jedan od ciljeva i istraže koji problem mogu riješiti AI chatbotom unutar tog cilja. Primjerice, učenici mogu napraviti bota koji će doktorima pomoći u medicinskoj trijaži, odnosno u određivanju hitnosti pojedinog slučaja, čime mogu doprinijeti da sustav postane efikasniji, posebno u ovim vremenima kada je zdravstveni sustav pod ogromnim pritiskom, a sve to vodi ka cilju dostizanja 3. cilja održivosti – Good health and well-being. Zatim će istražiti domenu samog problema, definirati znanje koje bot mora moći pokriti te krenuti s implementacijom. Također, smatramo da škole trebaju biti i mjesta na kojima se zamišlja i stvara budućnost. Zato ćemo učenicima dati zadatak da zamisle kako će svijet izgledati za 10, 20 godina kada će umjetna inteligencija biti svuda oko nas.
Kako će programirati botove? U nekom unaprijed pripremljenom sučelju?
Prvi dio upoznavanja sa chatbotovima radit će unutar Infobipove platforme koja omogućava da se bot izradi vizualnim drag and drop sučeljem. Nakon toga će zasukati rukave, i implementirati vlastitog bota u pythonu kako bi razumjeli mehanizme kako bot funkcionira ispod haube. Programirat će u našem cloud razvojnom okruženju unutar STEMI platforme koje razvijamo za potrebe ovog programa. Dakle škole ne trebaju brinuti o instaliranju softwera i raznih biblioteka kako bi stvari mogle funkcionirati.
Koliko vremena procijenjujete da će biti potrebno za rad?
Planiramo da učenici naprave rješenja unutar dva mjeseca, no pošto je riječ o pilot projektu i s obzirom na epidemiološku situaciju, biti ćemo maksimalno fleksibilni.
Želite li štogod dodati ili naglasiti?
Umjetna inteligencija će napraviti sličnu transformaciju industrije i društva kao što je napravila elektrifikacija krajem 19. stoljeća. Riječ je o tehnologiji koje će imati sve veći utjecaj na način na koji živimo, radimo, komuniciramo, mislimo. To za sobom povlači i mnoge etičke dileme o kojima kao društvo moramo početi razmišljati i tražiti odgovore. Zato je od iznimne važnosti da djecu od rane dobi upoznamo s jednim od temeljnih alata u tehnološkoj industriji, ali još bitnije, da postanu svjesni utjecaja te tehnologije na njihov život.