Učenici im sve više bježe s nastave, stručnjaci se slažu: ‘Nastavnike treba podučavati o mentalnom zdravlju’
Većina ljudi je barem jednom u životu markirala, odnosno pobjegla s nastave. No, ponekad to među učenicima prerasta u ozbiljan problem, a pandemija je dodatno otežala situaciju. U nekim školama u SAD-u nastoje se uhvatiti u koštac sa problemom tako da češće razgovaraju s učenicima i pomažu im nositi se s anksioznošću i depresijom koje su česti uzroci izostanka iz škole.
Učenici su oduvijek u određenoj mjeri nastojali izbjeći nastavu, ali problem učestalog markiranja je sve veći u SAD-u. Pandemija je dodatno pogoršala stanje zbog zatvaranja škola, socijalne distance, društvene izoliranosti i sve veće anksioznosti povezane ne samo sa uspjehom u školi, nego i stanjem u društvu. Tim je povodom organizirana School Avoidance Alliance, organizacija koja pomaže učenicima i njihovim roditeljima da se nose s izazovima za mentalno zdravlje koji utječu na školski uspjeh, prenosi Edweek.
Pandemija utjecala na učenike
Istraživanja pokazuju kako otprilike dva posto učenika u jednom periodu svog školovanja jednostavno odbija ići u školu, a taj postotak je i veći kod učenika s poteškoćama. No, nisu samo poteškoće u učenju izvor izbjegavanja nastave. Istraživači sada tvrde kako velik faktor čine i velike promjene u životu učenika, poput naglih promjena u obiteljskom životu ili zatvaranja škole zbog pandemije.
Podaci iz SAD-a pokazuju kako jedan od pet učenika s poteškoćama redovito izostaje s nastave, što je znatno češće nego što izostaju njihovi vršnjaci. Istraživanja pokazuju kako su česti uzroci depresija i anksioznost.
– Odbijanje odlaska u školu može znatno oštetiti njihovu mogućnost učenja, kao i daljnji napredak u životu. Nažalost, brojne škole uopće ne obraćaju pažnju na razloge zašto učenici izostaju. Oni misle kako se učenici inate, izazivaju ili jednostavno manipuliraju. Problem je u tome što brojne škole i nastavnici nisu naučeni prepoznati simptome depresije i anksioznosti, smatra Jayne Demsky, osnivačica School Avoidance Alliancea.
Situacija u Hrvatskoj
U Hrvatskoj je za vrijeme pandemije također drastično porastao broj izostanaka. Samo u 2021. godini učenici su nakupili 38 milijuna izostanaka. No, većina ih spada pod opavdane izostanke, dok je neopravdanih bilo 669.805. Prosječan je hrvatski učenik imao 82,69 izstanaka, odnosno 81,22 opravdanih i 1,47 neopravdanih. Odnosno, prosječno je izostajao iz škole 14 dana.
No, zbog pandemije i činjenice da nije znatno porastao broj neopradanih izostanaka, smatra se kako podaci nisu alarmantni. U Hrvatskoj je rekordna bila 2014./2015. kada je bilo milijun i pol neopravdanih sati.
Simptomi koji prethodne izbjegavanju škole
A znakovi da nešto nije u redu pojavljuju se prije nego što učenici počinju redovito izbjegavati nastavu. Simptomi poput povlačenja u sebe, kroničnog umora, kašnjenja na nastavu i plakanja u razredu znakovi su upozorenja da bi učenik uskoro mogao početi izbjegavati školu. Čak i fizički simptomi poput bolova u trbuhu ili glavobolje mogu upozoravati na problem. A što više učenici izostaju, to im se teže vratiti na nastavu i uhvatiti korak s vršnjacima.
Stručnjaci iz School Avoidance Alliancea smatraju kako je važno da škola reagira što ranije kako bi se učenici lakše vratili na nastavu. Kao jedno od rješenja predlažu: učiniti školu mjestom koje ne izaziva anksioznost. U jednu ili više učionica postavljaju vreće za sjedenje i fotelje, a razred pohađa samo nekoliko učenika. To olakšava anksioznost učenicima kojima velike učionice i krcati hodnici dodatno pogoršavaju simptome. No, ta uspjeh te metode nužna je i edukacija nastavnika.
– Nastavnike treba podučavati o mentalnom zdravlju. Učenicima zna biti jako teško, zato je važno imati ljude koji razmiju što je anksioznost, kako pristupiti učenicima i pružiti terapijsku podršku u učionici, ne samo u ordinaciji, zaključio je istraživač School Avoidance Alliancea Raymond Renshaw.