Učenici osječke Ruđerice uče sociologiju na potpuno drugačiji način: Provode istraživanja i anketiraju svoje vršnjake
Većina profesora i učenika bi se bez puno razmišljanja složila kako je najveći problem današnjeg obrazovanja „bubanje“ činjenica napamet s ograničenom, a često i nikakvom primjenom stečenog znanja. Dok se neka rješenja naziru ili su u svojim začecima, sve su češći primjeri profesora koji odlučuju provedbu svog predmeta preuzeti u svoje ruke te učenicima približiti gradivo na interaktivan i njima blizak način. Pozitivan primjer ovaj put dolazi iz Osijeka gdje nastavnik sociologije Atila Lukić nešto više od dvije godine radi na projektu „Sociologija na otvorenom“ u kojem učenici timskim radom provode sociološka istraživanja među svojim kolegama.
Iako će mnogi pamtiti nastavu sociologije po količini definicija koje su morali naštrebati za testove i usmene, sam predmet treba biti usmjeren prema razvijanju sociološke imaginacije, odnosno svijesti o vlastitoj ulozi u društvu. Nastavnik Atila Lukić upravo to želi postići svojim projektom „Sociologija na otvorenom“ jer mu je cilj razvijati kompetencije svojih učenika, pogotovo za istraživački rad.
Poticaj za projekt je došao 2016. godine kad je nastavnik Lukić radio u đakovačkoj gimnaziji A.G. Matoša. Budući da su mu je krajem školske godine ostala dva prazna sata, u dogovoru s učenicima je organizirao terensku nastavu na temu Urbane sociologije koju su nedavno završili. Zadatak se činio jednostavnim – prošetati se centrom Đakova i skupiti demografske podatke o ljudima koje zateknu te razloge dolaska u Đakovo – ali provedba nije bila nimalo lagana.
– Rezultat je bio organizirani kaos, ali po dolasku u školu učenici su počeli razgovarati o rezultatima, poteškoćama, greškama i o neugodi zaustavljanja stranaca na ulici kako bi ih nešto pitali. Sljedeći sat su prezentirali rezultate istraživanja i bilo mi je jasno kako su sami razumjeli određene probleme Urbane sociologije puno kvalitetnije nego što bi im mogao ponuditi u učionici. I još važnije, htjeli su još, poručuje nastavnik Lukić.
Tri do pet istraživanja tijekom školske godine
Svoje ideje je prenio u Osijek gdje trenutno radi u Tehničkoj školi i prirodoslovnoj gimnaziji Ruđera Boškovića te je na razini dva razreda ove školske godine proveo 25-30 različitih istraživanja.
Prvo istraživanje naziva „lažnim istraživanjem“ gdje se učenike navikava na grupni rad u slučajno odabranim grupama te upoznaje s već spomenutim konceptom sociološke imaginacije. Učenici trebaju osmisliti sve etape istraživanja bez izlaska na teren, a kasnije biraju temu i predlažu načine njene obrade uz nastavnikovo navođenje.
Nakon odabrane teme, postavljaju se istraživačka pitanja i hipoteze te se traži odgovarajuća teorijska perspektiva u čijem će se okviru interpretirati rezultati i doći do zaključka. Također, tijekom cijelog procesa svaki učenik treba voditi individualni dnevnik o svojem doprinosu timu. Na taj način su učenici trećih razreda osječke Ruđerice dosad obradili razne probleme poput utjecaja mobitela, cigareta i alkohola na učenje, te ispitali mišljenje mladih o istospolnim brakovima, abortusu, religiji i sličnim pitanjima.
Učenici su dosad najčešće anketirali svoje kolege iz iste škole, no u nekoliko navrata su na vlastitu inicijativu napraviti pravu terensku nastavu anketirajući građane Osijeka u različito doba dana.
– U početku mi se činilo dosta zahtjevno, s obzirom na količinu pripreme i zadataka koje trebamo obraditi u obliku eseja te činjenice da radimo u grupama, no dubljim proučavanjem zadataka i razgovorom s profesorom Lukićem, grupa i ja smo se uspjeli snaći u načinu provođenja istraživanja i zapisu rezultata, napisala je učenica Laura na Facebook stranici svoje škole.
“Važno mi je da ovakav tip nastave učenike može pripremiti za rad u budućnosti”
Ali zašto bi sva ova istraživanja ostala samo unutar jednog razreda ili jedne škole? Trud koji su učenici uložili u ovaj projekt je stvarno za svaku pohvalu pa je nastavnik, uz njihovo dopuštenje, odlučio prezentirati sva istraživanja provedena tijekom ove školske godine na zajedničkoj web stranici. Na prethodnoj poveznici možete pronaći popis svih dosadašnjih istraživačkih pitanja te pogledati objašnjenja i analize unutar odgovarajućih socioloških perspektiva koje su priložili sami učenici.
Nastavnik Lukić smatra kako je vrlo važno pripremiti učenike za njihov daljnji istraživački rad, a dosadašnje projekte mogu priložiti i kao dio svog životopisa. Naravno, bilo je tu onih koji su se više i koji su se manje potrudili, no u konačnici je ipak najvažnije što su učenici ponijeli sa sobom nakon sata, pogotovo ako se radi o nekom praktičnom znanju.
Iako su reakcije učenika šarolike, povratne informacije su uglavnom pozitivne i optimistične za generacije koje dolaze.
– Svidio mi se ovaj način rada jer je vrlo izazovan i zahtijeva određeno predznanje, a naučila sam i nešto više o procesu provođenja ankete i obrade dobivenih podataka, poručila je učenica Laura.