Učenik iz Hrvatske dobio 7.500 eura odštete jer mu je nastavnik vikao da je – idiot
Učitelji u Hrvatskoj više neće smjeti ni u “pedagoške svrhe” vrijeđati učenike, već će se s poštovanjem odnositi njima računa vodeći osobito o senzibilnijima. Moramo promijeniti pristup učiteljskom bullyingu nad učenicima i u škole uvesti učinkovite mehanizme zaštite učenika od učitelja, presudio je Europski sud za ljudska prava u slučaju u kojem RH bivšem srednjoškolcu mora platiti 7.500 eura i još 650 eura za troškove postupka.
Kako donosi Večernji list, učenik je bio u skupini koja je zakasnila na sat pa je profesor matematike R. V. na njih izvikivao razne izraze poptu “moron, idiot, budala, seljačina, glupi žandar”.
‘Ne znate vi što su uvrede, ali vidjet ćete’
Nakon što su ga prijavili da ih je vriješao, u razredu je među svima istaknuo da “kad kažeš budali da je budala, to nije za njega uvreda”.
– Ravnatelj me zvao jer da sam uvrijedio neke učenike. Ne znate vi što su uvrede, ali vidjet ćete što su uvrede, rekao je pred svim učenicima.
Kad je osam dana kasnije učenik iz predmetnog slučaja okrenuo pogrešnu stranicu u knjizi, R. V. ga je opet krenuo vrijeđati. Rekao mu je “budalo, ne tu stranicu” pa dodao kako ga nije “htio uvrijediti”, jer zna da će “zvati tatu”. Učenik je nakon cijele situacije prošao psihološki tretman. Dijagnosticiran mu je posttraumatski stresni poremećaj, odnosno PTSP.
Psiholog je zaključio da pati od akutnog anksioznog poremećaja i preporučio je povećanu podršku u školi. Bila je riječ o dobrom učeniku iz funkcionalne obitelji. To je rezultiralo lošim rezultatom na završnom ispitu iz matematike tako da učenik nije uspio upisati željeni studij, navedeno je u zahtjevu ESLJP-u, piše Večernji.
Otac je bio uporan
Otac oštećenog učenika se obratio školi, ali i pravobraniteljici za djecu, inspektoratu, policiji i Državnom odvjetništvu. Nastavnik je školskom psihologu priznao sve osim da ga je nazvao “glupim policajcem”, čudio se što je to samo njega pogodilo te dao obećaenje da se neće ponoviti. No, učeniku su sati matematike postali nelagodni te je psihologu rekao da želi promijeniti školu ili razred ili da nastavnik više ne predaje njegovu razredu.
Njegov otac u međuvremenu je o svemu izvijestio i Ministarstvo obrazovanja, koje je slučaj proslijedilo resornoj Agenciji za odgoj i obrazovanje. Agencija je razgovarala sa svima i provela anonimnu anketu. Ispalo je da su učenici zadovoljni s R. V., koji je dobio i nagradu ministra za svoj rad. Državno odvjetništvo zaključilo je da nastavnik ima nekonvencionalan pristup, no da uvrede nisu bile takvog intenzitet da bi se mogle tretirati kao psihološko uznemiravanje.
Naša sutkinja presudila
Europski sud za ljudska prava je utvrdio i da naše vlasti moraju uspostaviti odgovarajuće mjere da bi “nedvosmisleno zabranile svako takvo ponašanje prema djeci u svakom trenutku i u svim okolnostima, a time i osigurali nultu toleranciju na svako nasilje ili zlostavljanje u obrazovnim institucijama”.
Istaknuli su kako ne postoje školske politike o problematičnom ponašanju učitelja. Sud je istaknuo da, iako možda nije bilo osnovne za kazneno gonjenje, da je nadzor trebao biti obavljen u vidu inspekcije.F ormalne odluke i mjere za profesora nije bilo.
ESLJP je presudio s četiri naspram tri glasa, a presudio je i glas naše sutkinje, sveučilišne profesorice Ksenije Turković. Glavni je prigovor bio da nedovoljno radi s manje uspješnima, a dvoje ih je reklo da bi promijenili učitelja. Agencija je preporučila da škola i otac razgovorom riješe problem. Ravnatelj je nakon sastanka s ocem izvijestio Agenciju i pravobraniteljicu za djecu da je sukob riješen. Ali, u povodu kaznene prijave, neki su učenici rekli da profesor zna koristiti neprimjerene i uvredljive izraze, osobito prema lošijima iz matematike. Jedan je učenik rekao kako su se bojali iskreno ispuniti anketu jer je profesor “poludio” kad su to učinili u ranijoj anketi, prenijeo je Večernji.