Osim roditelja nastavnici i stručni suradnici su osobe svakodnevno prisutne u djetetovu životu, te svojim djelovanjem snažno oblikuju okolinu djeteta. U javnom prostoru često se govori o primjerima nasilja u školama, nasilju među vršnjacima, pa čak i tjelesnim sukobima učenika i učitelja, ali istovremeno se zanemaruje činjenica da gotovo svaka škola u Hrvatskoj provodi vlastiti program prevencije nasilja, upravo uz pomoć edukacijskih djelatnika.
U petak, 12. veljače u X. Gimnaziji u Zagrebu održana je II. Godišnja konferencija školske medijacije, na kojoj je sudjelovalo preko 130 učitelja i stručnih suradnika iz cijele Hrvatske. Konferenciju je organizirao Forum za slobodu odgoja, čiji je glavni cilj implementacija obrazovnih standarda suvremenih demokratskih društava u hrvatski obrazovni sustav. Između ostaloga, u posljednje 24 godine njihova rada, glavne aktivnosti su usmjerene i ka nalaženju rješenja za nenasilno rješavanje sukoba.
Portal Hrabritelefon.hr učiteljima donosi sljedeće prijedloge kako podučiti učenike da kao promatrači pomognu žrtvama vršnjačkog nasilja:
Nemamo cjeloviti program prevencije nasilja
Voditeljica programa Medijacija u Forumu za slobodu odgoja, Ana Muravina, naglasila je kako je upravo ova konferencija mjesto na kojem stručnjaci mogu razmijeniti iskustva i unaprijediti svoje kompetencije u području rješavanja sukoba, nenasilne komunikacije, asertivnosti i aktivnog slušanja.
– U javnom prostoru često čujemo o primjerima nasilja u školama, nasilju među vršnjacima, pa čak i tjelesnim sukobima učenika i učitelja, ali istovremeno zanemarujemo činjenicu da gotovo svaka škola u Hrvatskoj provodi vlastiti program prevencije nasilja, napominje Ana Muravina.
Konflikti su prilika za pozitivnu promijenu
Izlaganje na konfrenciji održala je i profesorica Dubravka Miljković koja smatra kako su konflikti zapravo prilika za pozitivnu promjenu.
Pozitivne posljedice poboljšavaju kvalitetu odluka, potiču kreativnost i inovaciju, povećavaju interes i radoznalost u grupi te onogućuju bolju prilagodbu promjenama, naglašava prof. Miljković s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu. Zanimljivo razmišljanje ima profesorica s Filozofskog fakulteta u Banja Luci, Ivana Zečević, koja smatra kako škole zapravo ne bi trebale težiti nultoj toleranciji na nasilje te da trebamo ići k tome da učitelji razumiju nasilje, učenike i pomognu učenicima da razumiju jedni druge.
– Želimo humano i pravedno društvo koje u potpunostiprihvaća različitosti. Želimo društvo u kojemu se čuje glas pojedinaca. Želimo školu koja u sukobima vidi potencijal za ravoj, razvija kritičko i kreativno mšljenje i daje pravo na vlastito mišljenje, dio je Manifesta školske medijacije izrađenog na konferenciji. U Manifestu su sudionici istaknuli kakvu školu i društvo žele i što će napraviti da to postignu, a tijekom ovog tjedna Manifesto će biti objavljen na stranicama Foruma za slobodu odgoja – www.fso.hr.
Iz Foruma kažu kako će nastaviti s obrazovanjem učitelja i stručnih suradnika u području medijacije te će poticati provođenje nenasilnog rješavanja sukoba u školama.