Umorni ste od nezainteresiranih pogleda učenika? S ovom metodom izvođenja nastave sve se mijenja
Odgovor na pitanje iz naslova možda nije onaj koji ste očekivali, ali radi se o – modularnoj nastavi. Reforma strukovnog obrazovanja odbacuje tradicionalni oblik izvođenja nastave s predmetima i umjesto toga uvodi module. Ova reforma trebala bi ući u sve strukovne škole u Hrvatskoj školske godine 2025./2026., a ovog tjedna je počela velika konferencija upravo o tome, pod nazivom VIII. Dani strukovnih nastavnika. Nastavnici koji su došli na konferenciju otkrili su nam kako će upravo modularna nastava u potpunosti transformirati način izvođenja nastave u učionici i to na bolje – bit će prilagođen današnjoj generaciji učenika.
Ne možete zadržati pozornost učenika dulje od 5 minuta na nastavi? Skoro cijeli razred uopće nije zainteresiran za gotovo ništa što predajete? Ne znate više na koji način biste ih zainteresirali da slušaju ono što ih želite naučiti u 45 minuta, a od domaće zadaće ste odavno odustali? Ova pitanja postavlja si sve više nastavnika koji se susreću s novim, ‘modernim’ generacijama učenika u školama čiju je pozornost teško pridobiti, a još teže zadržati. Ista ta pitanja čuli smo i od strukovnih srednjoškolskih nastavnika na VIII. Danima strukovnih nastavnika u Šibeniku.
Na konferenciji koja traje tri dana i koju je organizirala Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih okupilo se 450 nastavnika strukovnih srednjih škola iz cijele Hrvatske. Cilj ove trodnevne konferencije je finalno informiranje nastavnika o reformi koja u sve strukovne škole u Hrvatskoj dolazi školske godine 2025./2026. – modularnoj nastavi. Na toj reformi se radi od 2018. godine, a ona će zamijeniti tradicionalni način izvođenja nastave s predmetima u nastavu koju će umjesto određenih predmeta činiti moduli.
Osim toga, osmaši više neće birati smjer na samom upisu srednje škole, već će određeni strukovni smjerovi od iduće školske godine omogućiti učenicima da biraju usmjerenje nakon 2. ili 3. godine srednje škole. O modularnoj nastavi smo pisali vrlo intenzivno, tako da ako ste se tek sada upoznali s tim pojmom, predlažemo da pročitate naše tekstove o tome.
‘To su nove generacije koje nisu naučile previše čitati, previše pisati. Njih treba zaokupiti vizualno i slušno’
No, kakve veze modularna nastava ima s privlačenjem pozornosti učenika? Do tog zaključka nismo došli sami, već su nam nastavnici na konferenciji otkrili kako i sami imaju velikih problema kod klasičnog izvođenja nastave i da je modularna nastava idealno rješenje za nove generacije učenika.
– Frontalna nastava učenicima više nije zanimljiva. Oni ne mogu zadržati koncentraciju od 45 minuta i pratiti nastavnika, oni stalno traže nešto novo i to na internetu, dakle na TikToku, Instagramu i slično. I zato modularna nastava njima daje da oni na nastavi ne slušaju, nego rade. Cilj je da nastavnik njih zaposli, da oni stalno nešto istražuju, da sami dolaze do nekih zaključaka, da rade nešto kreativno i konkretno. To je cilj modularne nastave, da učenici imaju što više učenja temeljenog na radu, rekla nam je Andreja Koščak Lacković, nastavnica i savjetnica prometne skupine predmeta u Strojarskoj i prometnoj školi Varaždin.
S njom se složila i njezina kolegica Ivana Leontenko iz Srednje škole Metković. Objasnila je kako će modularna nastava zapravo dovesti do obrnutih uloga, odnosno da u nastavi više sudjeluje učenik, a što manje nastavnik.
– Nastavnik je samo moderator koji upravlja nastavnim procesom, a učenik je centar. Ovo se nekome može svidjeti, nekome ne, ali vjerujte mi, mi kao nastavnici već osjećamo da se to mora promijeniti. Djeca nemaju koncentraciju, to su nove generacije koje nisu naučile previše čitati, previše pisati. Njih treba zaokupiti vizualno i slušno. Nastava ne smije biti suhoparna i stalno se mora mijenjati dinamika. To su nove generacije i mislim da će se takav oblik nastave svidjeti svima koji žele ovaj posao raditi, navela je nastavnica Leontenko.
‘Postoji jako puno dezinformacija u nastavničkim krugovima’
Obje smatraju kako je vrijeme da se nastavnici prilagode novim generacijama učenika jer će, kažu, i njima i učenicima nastavni sat biti lakši. Dodale su i kako su one kao nastavnice strukovnih predmeta, kao i njihovi kolege, već navikli na povećani angažman oko pripreme nastave jer udžbenici koje imaju su zastarjeli i praktički neupotrebljivi. Zato su već odavno nastavnici u strukovnim srednjim školama primorani posezati za kreativnim rješenjima, a u modularnoj nastavi je upravo kreativnost i sloboda nastavnika na satu temelj reforme strukovnog obrazovanja.
No, nisu svi nastavnici zadovoljni nadolazećom reformom i modularnom nastavom. Pisali smo kako su se pobunili nastavnici Biologije, nastavnici Povijesti pa i nastavnici Politike i gospodarstva. I dok su kroz posljednje dvije godine neki od njihovih zahtjeva uvaženi, i dalje postoje oni koji misle da od ove reforme neće biti ništa iako je i sam ministar Radovan Fuchs u rujnu na ASOO-voj konferenciji za ravnatelje potvrdio kako modularna nastava ulazi u sve strukovne škole najesen 2025. godine.
– Mislim da je najveći problem negodovanja nekih nastavnika što postoji jako puno dezinformacija o modularnoj nastavi u nastavničkim krugovima. Ljudi vrlo često ne znaju što i kako će se raditi i onda tu dolazi do te nekakve odbojnosti, možda i straha od promjene. Ali to ne bi trebao biti problem, naglasila je Koščak Lacković.
– Ova reforma je neminovna. Koliko god se to nama sviđalo ili ne sviđalo. Neki profesori jadikuju dosta oko toga što će i kako će, ali mora se, zaključila je nastavnica Leontenko.