Pretraga

Upozorenje uoči Dana učitelja: Skala od 1 do 5 neprimjerena je za ocjenjivanje učenika, ali i rada odraslih

A- A+

Svakog 5. listopada obilježava se Svjetski dan učitelja, a uoči tog dana Forum za slobodu odgoja uputio je pismo u kojem se osvrće na nedostatak podrške sustava zaposlenicima škola. Upozoravaju da su kriteriji za nadolazeće ocjenjivanje njihova rada nejasni, da im je prije toga potrebno osigurati adekvatne radne uvjete, ali i mogućnost usavršavanja. Ističu, skala od 1 do 5 nije primjerena za ocjenjivanje znanja učenika, ali i za ocjenjivanje rada odraslih.

Foto: srednja.hr

– Učitelji i učiteljice vole svoj posao. No umjesto ocjena od 1 do 5 koje se uskoro uvode, potrebna im je aktivna participacija u donošenju odluka koje ih se tiču, kao i prilike za profesionalni razvoj, uvod je u priopćenje Foruma za slobodu odgoja povodom nadolazećeg Svjetskog dana učitelja.

U fokusu ocjenjivanje učitelja

Navode da je ‘učiteljski poziv’ doživio značajne promjene u zadnjim desetljećima, a danas se od njih očekuje da obavljaju više uloga: od vođe, preko administratora pa do zamjenskih roditelja.

– Djeca su sve veći broj sati u školi, čime škola postaje ‘drugi dom’, što zahtijeva sve veću razinu pedagoških i psiholoških kompetencija. A od škola i učitelja traži se da riješe probleme za koje ni društvo ni donositelji odluka ne pronalaze odgovore. Uz sve prethodno navedeno, od iduće godine, prema usvojenom Zakonu o plaćama u državnoj službi i javnim službama, učitelji, nastavnici i profesori bit će ocjenjivani prema još nejasnim kriterijima, na skali od 1 do 5. Najava takve prakse povećava nesigurnost i nepovjerenje učitelja u trenutku kad mnogi od njih napuštaju tu profesiju, a mladi je sve manje biraju i studiraju, navode iz Foruma za slobodu odgoja.

Podsjetimo, ocjenjivanje javnih službenika započet će od 1. siječnja 2025., a prve ocjene dobit će na početku 2026. godine. od izmjene Zakona o plaćama u državnoj i javnoj službi poznato je da će ocjene učinkovitosti rada javnih službenika biti ‘izvrstan’, ‘naročito uspješan’, ‘uspješan’, ‘zadovoljava’ i ‘ne zadovoljava’. Svaka od triju najviših ocjena donosi bodove koji zaposleniku osiguravaju povišicu plaće. S druge strane, ocjena ‘zadovoljava’ ne donosi bodove, a zaposleniku koji je ocijenjen ocjenom ‘ne zadovoljava’ prestaje služba redovitim otkazom.

Izdvojeni članak

Sindikat prelomio: Plan za ocjenjivanje radnika šalju Ustavnom sudu na ocjenjivanje

‘Skala od 1 do 5 nije primjerena za ocjenu dječjeg znanja pa tako ni za vrednovanje rada odraslih’

Podsjetili su i na domaća istraživanja koja su pokazala da oko 80 posto učitelja voli svoj posao, a da, među ostalim, 64 posto njih ističe administrative zahtjeve te pritiske roditelja kao izvor značajnog stresa. Zaključuju – ‘danas su nastavnici više tužni nego li pod stresom’.

– Kako bi učitelji mogli biti ‘odlični’ te, osim poučavanja, brinuti za dobrobit naše djece i mladih, oni sami trebaju biti dobro i osjećati se podržano i sigurno na svom radnom mjestu. Jesu li im ti uvjeti osigurani prije no što se kreće s procjenom njihova rada? U Forumu za slobodu odgoja, nakon višegodišnjih istraživanja, edukacija i brojnih konzultacija s učiteljima, nastavnicima i ravnateljima iz cijele Hrvatske, sigurni smo u to da ako se uvodi vrednovanje rada učitelja, treba im omogućiti da se usavršavaju i razvijaju svoje kompetencije. Istovremeno, ne bi smjele postojati nepoznanice po pitanju postupka ni po pitanju kriterija ocjenjivanja. U sustavu u kojem ravnatelji i ravnateljice ne prolaze adekvatne edukacije za davanje povratne informacije i za procjenu radne uspješnosti (u školama, kao ni u većini drugih javnih i državnih službi), pitamo se kako će taj proces izgledati. Društvo u kojem živimo često ne funkcionira po principima izvrsnosti i transparentnosti, te je upitno što će nam donijeti neslavna skala od 1 do 5, za koju već dugo znamo da nije primjerena za ocjenu dječjeg znanja pa tako ni za vrednovanje rada odraslih, navode iz Foruma za slobodu odgoja.

Ovogodišnji je moto Dana učitelja ‘Poštujmo glas učitelja’. Za to je, navode iz Foruma potrebna kultura povjerenja i suradnje, njegovanje autonomije i akademske slobode, kulture u kojoj se učitelje poštuje i cijeni unutar i izvan učionice.

– Za transformaciju obrazovanja važno je da učitelji i njihov razvoj budu u središtu, navode iz Foruma za slobodu odgoja uz čestitku učiteljima.