Srbijansko Ministarstvo obrane i vojske potaknulo je inicijativu da u svoje srednje škole vrati predmet ‘obrana i zaštita’, s ciljem da mlade poduče osnovama samoobrane te pružanja prve pomoći. Time potaknuti smo provjerili kako hrvatsko Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta gleda na to i ima li namjeru pokretati nešto slično. Načini evakuacije u slučaju terorističkih napada, kao i vještine samoobrane neće ući u hrvatske škole, ali pružanje prve pomoći hoće. Naime MZOS od iduće školske godine namjerava uvesti programe osposobljavanja učenika za kardiopulmonalnu reanimaciju.
![](http://srednja.hr/app/uploads/2012/09/ucionica-21.jpg)
Svjedoci smo ubrzanog razvoja tehnologija, što uvjetuje izmjene društvenog konteksta unutar kojeg mladež odrasta pa tako i potreba za uvođenjem novih predmeta u škole. Neki od takvih, koji su u posljednje vrijeme uvedeni u Hrvatskoj ili su još u pilot fazi su zdravstveni odgoj, građanski odgoj ili poduzetništvo u gimnazijama. Međutim poznato je i da se procesi u društvu ponekad odvijaju cirkularno pa se onda tako isto jave potrebe za reanimacijom starih školskih predmeta. Upravo time se trenutno bavi Ministarstvo obrane i vojske Srbije, koje želi u novom ruhu vratiti predmet ‘obrane i zaštite’ u škole.
Kako i zašto se uvodi novi nastavni predmet
Nema takvih inicijativa u Hrvatskoj
Iz hrvatskog Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta nam pojašnjavaju da nema sličnih nakana kod nas, a da s ovom inicijativom iz susjedstva nisu upoznati.
Ipak bit će novih predmeta i u našim školama od jeseni. Naime građanski odgoj se uvodi u sve srednje, ali i osnovne škole.
– U Ustavu Republike Hrvatske utvrđeno je da su ‘sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova, mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski višestranački sustav najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava’.
Navedeni je citat iz Ustava najbolja definicija Građanskog odgoja i svi koji idu protiv toga idu protiv hrvatske države i Ustava, istaknuo je to ministar Željko Jovanović na nedavnom predstavljanju spomenutog predmeta.
Dio programa ‘obrane i zaštite’ ipak će se pojaviti u hrvatskim školama
No vratimo se na ‘obranu i zaštitu’. Kako je ministar obrane i vojske Srbije Jovan Krivokapić objasnio svoja nastojanja, to ne bi kao nekada prije bili odlasci u streljanu, učenja o unutarnjem i vanjskom neprijatelju i slično, nego bi se program predmeta bazirao na samozaštiti te pružanju prve pomoći ozljeđenima u izvanrednim situacijama.
Učenike bi se također podučavalo o zaštiti od nuklearnog i kemijskog oružja, od terorističkih napada te upoznavalo s drugim ubojitim sredstvima.
– Pitanje prve pomoći je regulirano planom i programom svake obrazovne ustanove, a Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta planira od iduće školske godine organizirati programe osposobljavanja učenika za kardiopulmonalnu reanimaciju, obrazlažu iz MZOS-a.
Inače kardiopulmonalna reanimacija je kombinacija mjera oživljavanja, koje se poduzimaju da bi se bolesniku, koji je doživio zastoj disanja ili rada srca, ponovno uspostavila funkcija koja je zakazala.