Srbijansko Ministarstvo obrane i vojske potaknulo je inicijativu da u svoje srednje škole vrati predmet ‘obrana i zaštita’, s ciljem da mlade poduče osnovama samoobrane te pružanja prve pomoći. Time potaknuti smo provjerili kako hrvatsko Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta gleda na to i ima li namjeru pokretati nešto slično. Načini evakuacije u slučaju terorističkih napada, kao i vještine samoobrane neće ući u hrvatske škole, ali pružanje prve pomoći hoće. Naime MZOS od iduće školske godine namjerava uvesti programe osposobljavanja učenika za kardiopulmonalnu reanimaciju.
Svjedoci smo ubrzanog razvoja tehnologija, što uvjetuje izmjene društvenog konteksta unutar kojeg mladež odrasta pa tako i potreba za uvođenjem novih predmeta u škole. Neki od takvih, koji su u posljednje vrijeme uvedeni u Hrvatskoj ili su još u pilot fazi su zdravstveni odgoj, građanski odgoj ili poduzetništvo u gimnazijama. Međutim poznato je i da se procesi u društvu ponekad odvijaju cirkularno pa se onda tako isto jave potrebe za reanimacijom starih školskih predmeta. Upravo time se trenutno bavi Ministarstvo obrane i vojske Srbije, koje želi u novom ruhu vratiti predmet ‘obrane i zaštite’ u škole.
Kako i zašto se uvodi novi nastavni predmet
Nema takvih inicijativa u Hrvatskoj
Iz hrvatskog Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta nam pojašnjavaju da nema sličnih nakana kod nas, a da s ovom inicijativom iz susjedstva nisu upoznati.
Ipak bit će novih predmeta i u našim školama od jeseni. Naime građanski odgoj se uvodi u sve srednje, ali i osnovne škole.
– U Ustavu Republike Hrvatske utvrđeno je da su ‘sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova, mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski višestranački sustav najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava’.
Navedeni je citat iz Ustava najbolja definicija Građanskog odgoja i svi koji idu protiv toga idu protiv hrvatske države i Ustava, istaknuo je to ministar Željko Jovanović na nedavnom predstavljanju spomenutog predmeta.
Dio programa ‘obrane i zaštite’ ipak će se pojaviti u hrvatskim školama
No vratimo se na ‘obranu i zaštitu’. Kako je ministar obrane i vojske Srbije Jovan Krivokapić objasnio svoja nastojanja, to ne bi kao nekada prije bili odlasci u streljanu, učenja o unutarnjem i vanjskom neprijatelju i slično, nego bi se program predmeta bazirao na samozaštiti te pružanju prve pomoći ozljeđenima u izvanrednim situacijama.
Učenike bi se također podučavalo o zaštiti od nuklearnog i kemijskog oružja, od terorističkih napada te upoznavalo s drugim ubojitim sredstvima.
– Pitanje prve pomoći je regulirano planom i programom svake obrazovne ustanove, a Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta planira od iduće školske godine organizirati programe osposobljavanja učenika za kardiopulmonalnu reanimaciju, obrazlažu iz MZOS-a.
Inače kardiopulmonalna reanimacija je kombinacija mjera oživljavanja, koje se poduzimaju da bi se bolesniku, koji je doživio zastoj disanja ili rada srca, ponovno uspostavila funkcija koja je zakazala.