Šest Varaždinaca… Pet dana… Pet država… Dvije i pol tisuće kilometara sjevernije… Iskustvo za pamćenje… Povodom Erasmus+ projekta, učenici Prve gimnazije Varaždin su se s koferima punim toplih čarapa i vunenih vesta od 12. do 17. veljače našli u hladnom, ali šarolikom Norveškom gradu – Trondheimu.
Riječ je o Erasmus+ projektu English through Entrepreneurship, u kojem je šestero mladih Varaždinaca, učenika 3. i 4. IB razreda Prve gimnazije Varaždin (Marta Barbir, Dora Grabar, Nika Peršić i Tin Rogina iz 3.IB te Lorena Brašnić i Ema Sabljak iz 4.IB) dobilo priliku provesti pet dana u Trondheimu, nekadašnjem glavnom gradu Norveške. Iako se radilo o ozbiljnom internacionalnom projektu u kojem su sudjelovali i učenici iz Norveške, Belgije, Turske i Rumunjske, izvan škole malo je toga bilo službeno. Tako su se članovi te multikulturalne grupe međusobno upoznavali, zabavljali, krenuli na istraživanje Trondheima te konačno odigrali noćnu partiju pantomime u hotelu, a u svemu tome istinski uživali, iz dana u dan.
Proces prijave kroz intervjue putem Skypea
Ovo je samo jedan od Erasmus+ projekata koje Prva gimnazija trenutno provodi, a čiji je fokus prvenstveno stavljen na engleski jezik i poduzetništvo. Tako su i prijave koje su prethodile u desetom mjesecu tražile određen profil kandidata, kao što su komunikativnost, otvorenost, dobro poznavanje engleskog jezika i sposobnost kvalitetnog rada u grupi. Oni kandidati koji su se dokazali u prvom krugu, svoje su potencijale pokazali i u intervjuima koji su se održavali putem Skypea, s profesorima jedne od država sudionica.
– Zanimljiv, napet i rigorozan proces – u pozitivnom i opravdanom smislu, naravno, kaže Tin Rogina, učenik 3.IB razreda, o postupku prijave.
Novinarska ekipa radila na blogu
Dvadeset devet učenika podijeljeno je u tri grupe – minikompanije. Došli su na tlo pripremano više od godinu dana od strane prijašnjih učenika koji su sudjelovali u projektu. Članovi novinarske grupe već su mjesecima radili na vlastitom blogu i redovito objavljivali članke raznolike tematike, koji se mogu pronaći na https://newsforyouth.org.
Poduzetnička grupa je imala razvijenu ideju o aplikaciji preko koje bi svojim korisnicima – turistima – pružila korisne informacije o destinaciji koju posjećuju, dok je turistička grupa radila na svom identitetu tvrtke koja bi prije svega promicala ekološki osviještene, jedinstvene, destinacije.
Zajednički su napravili Instagram profil (https://www.instagram.com/travel.mapp) na kojem planiraju objavljivati fotografije i osnovne, zanimljive informacije vezane uz promociju turizma u različitim državama, te podizanje ekološke svijesti putem njih.
Kako bi rezultati bili najbolji mogući, učenici su unutar svake od navedenih grupa radili iz petnih žila, pa su neki od njih ostajali budni i do kasnih večernjih sati, kako bi sve aktivnosti bile izvršene na vrijeme. S obzirom na to da je pet dana ipak prekratko vrijeme za jedan tako kompleksan projekt, određeni su zadaci koje bi trebali izvršavati učenici, koji su već sudjelovali u projektu, između mobilnosti, prema dogovorenim rokovima.
Učenici 4.IB razreda, Emi Sabljak, ovo je bila druga mobilnost, čime je posjedovala određeno predznanje unutar projekta.
– U Hrvatskoj smo postavili temelje, dok su nam u Norveškoj ta znanja i iskustva neizmjerno pomogla u radu na zajedničkom cilju održavanja vlastitog internetskog portala, rekla je Ema.
Od početka samog projekta su se unutar ove tri grupe razvile specifične ideje s ciljem njihova razvijanja i dovršavanja kroz nekoliko mobilnosti, sve do njegova završetka. Samostalnost učenika je bio jedan od najvažnijih kriterija pri odabiru kandidata s obzirom na to da su grupe vodili učenici, a ne profesori. O svim odlukama, prijedlozima i eventualnim poteškoćama, učenici su sami trebali prodiskutirati unutar svojih radnih grupa te pritom pokazati koliko su sposobni raditi u timu sastavljenom od učenika iz različitih zemalja, a koje su susreli prvi put.
Članovi hrvatskog tima bili su pohvaljeni čak i od strane ostalih učenika što se tiče discipliniranosti i marljivosti, dok su za učenike iz ostalih zemalja uglavnom istaknuli kako su prijateljski nastrojeni. Kada se postaviš kao vođa grupe, ljudi te očito poštuju i slijede tvoj primjer, što se ovdje i dogodilo. To i nije tako loše; u ovakvim međunarodnim projektima ne predstavljaš samo sebe, već i školu iz koje dolaziš.
Rezultati norveške mobilnosti su veliki
Turistička i poduzetnička grupa su sklopile ugovor o zajedničkom pothvatu i suradnji na razvijanju te promociji aplikacije namijenjene svim onim strastvenim turistima željnima saznati nešto novo, korisno i drugačije o svom odredištu. Novinarska grupa se proširila na društvenim mrežama, kreirala logo i vlastiti moto, poprativši pritom i sve aktivnosti koje su se odvijale kroz čitav tjedan.
Tek neke od njih bile su radionica u sklopu književnog kampa, posjet Adresseavisen, lokalnoj novinarskoj agenciji, koja nosi titulu najstarije novinarske kuće u čitavoj Norveškoj te predavanje koje je održao Alf Inge Wang, tvorac Kahoot!a. Poznatiji mlađim generacijama, Kahoot! je vrsta online kviza koji učenicima, koji mu pristupaju putem svojih mobilnih uređaja, služi za interaktivno učenje i neuobičajeno ponavljanje gradiva na nastavi, a koji postaje sve popularniji i unutar hrvatskih učionica.
Na kraju zadnjeg dana, 17. veljače, sudionici su primili certifikate, pružili domaćinima simbolične poklone uz riječi zahvale te se konačno i međusobno oprostili, u nadi da će se ponovno vidjeti na slijedećoj mobilnosti u Rumunjskoj, koja bi se trebala održati u desetom mjesecu ove godine. Pritom su ponekim profesorima zasuzile i oči jer, dok su predstavnici ostalih zemalja održali svoje govore ciljajući na njihovu humorističnost, Hrvati su se opredijelili za emotivan i spontan pristup.
Sklopljena su i neka međunarodna prijateljstva, što je samo dokaz da se i kulturološke razlike mogu prevladati u dobrom društvu. Prema odgovorima učenika sudionika prilikom završnog intervjua, Norvežani će im ostati u sjećanju kao otvoreni i srdačni, Belgijanci veseli i radišni, Rumunji glasni i prijateljski nastrojeni, a Turci simpatični, unatoč konstantnom kašnjenju. Sve u svemu, usprkos ponekim razlikama, svi su prepoznali neke od najvrjednijih vrlina jedni među drugima; susretljivost i otvorenost.
Nakon što su se učenici vratili u Hrvatsku te emocije slegle, njihovima promišljanja o projektu su i dalje vrlo visoka.
– Iskustvo, znanje, ali i cjelokupne vještine koje sam stekao prilikom ove mobilnosti ključne su za moj osobni napredak te će mi samim time zasigurno koristiti i u budućem životu, privatnom ili pak poslovnom, kaže Tin, a nadovezuje se njegova kolegica iz 3. IB razreda Nika Peršić
– Jako mi se svidjelo, naučila sam mnogo toga, i definitivno ću se prijaviti na mobilnost u Rumunjskoj. Takve prilike se ne propuštaju, zaključuje Nika.