Znate li da u Hrvatskoj postoje i srednje područne škole? Osnovane su zbog prometne infrastrukture
Kada čujemo izraz područna škola vjerojatno ćemo pomisliti na osnovne škole. Osnovnih područnih škola u Hrvatskoj je 1.100, neke imaju svih osam razreda osnovne škole, a neke samo prva četiri. No, postoje i srednje škole s izdvojenom lokacijom koje su pandan područnim školama. U Hrvatskoj postoji nekolicina takvih, a u razgovorima s ravnateljima njih dvije saznali smo da su one potrebne zbog prometnih infrastruktura.
Srednja škola Hvar – izdvojena lokacija u Jelsi, Srednja škola ‘Ivan Švear’ Ivanić Grad – izdvojena lokacija Križ, samo su neke od, mogli bismo reći, srednjih područnih škola u Hrvatskoj. Takva pojava za srednje škole kod nas je rijetkost, za razliku od osnovnih škola gdje područnih ustanova ima 1.100, a matičnih 927. Nedavno smo pisali o najvećim područnim osnovnim školama u Hrvatskoj, a sada smo razgovarali s ravnateljima dviju srednjih područnih škola.
‘Učenici iz središnjeg, istočnog i južnog dijela Hvara upisuju ovu školu’
Izdvojena lokacija Srednje škole Hvar u Jelsi broji 130 učenika u 14 razrednih odjela. Upisuju smjerove opće gimnazije, hotelijersko-turističkog tehničara, agroturističkog tehničara i kombiniranog razreda kuhar-slastičar. Kako nam je objasnio ravnatelj Saša Paduan, izdvojena lokacija potrebna im je jer u Jelsi boravi velik dio otoka Hvara.
– Budući da je sam grad Hvar, u kojem je središte škole, lokaliziran na krajnjem zapadu 80 kilometara dugog otoka, učenici iz središnjeg, istočnog i južnog dijela otoka Hvara upisuju srednju školu na lokaciji u Jelsi. Hvar i Jelsa udaljeni su 24 kilometara i 40 minuta vožnje te nam je zato ta lokacija važna, istaknuo je Paduan.
Srednja područna škola u Jelsi, kako bismo ju mogli nazvati, postoji od osnutka ove srednje škole, dakle od 1967. godine. Tada je Hvar i Jelsu povezivala stara cesta Jelsa-Stari Grad-Brusje-Velo Grablje-Hvar. Ta cesta bila je duga 30 kilometara, no za vožnju je trebalo više od sat vremena. Zato je, rekao nam je Paduan, svrsishodnije bilo otvoriti jednu školu na dvije lokacije.
– U školskoj godini 1965./66. Klasična gimnazija ‘Natko Nodilo’ iz Splita otvorila je svoje područne odjele u Hvaru i Jelsi za prvi i drugi razred. Skupština općine Hvar predložila je klasičnoj gimnaziji iz Splita da u školskoj godini 1967./68. otvori treći razred u područnim odjelima u Hvaru i Jelsi. Ona to nije prihvatila i preporučila je Skupštini općine Hvar osnivanje samostalne gimnazije u Hvaru s područnim odjelima u Jelsi, pojasnio je Paduan.
Do matične škole učenicima bi trebalo više od sat vremena
Posao ravnatelja Paduan barem jedno tjedno obavlja u izdvojenoj lokaciji, a po potrebi i češće. U Jelsi svoj ured ima i voditeljica računovodstva te se tako osigurava, spomenuo je Paduan, prisutnost bar jednog administrativno-tehničkog radnika na svakoj lokaciji. Izdvojena lokacija u Jelsi ima i voditeljicu smjene koja priprema, organizira, raspoređuje i prati izvedbu cjelokupnog odgojno-obrazovnog rada. Ravnatelja smo pitali i bi li se nastava ipak mogla organizirati samo na jednoj lokaciji.
– Po trenutnim uvjetima prometne povezanosti nije moguće organizirati svu nastavu na samo jednoj lokaciji. Sukladno važećem voznom redu ovlaštenog autobusnog prijevoznika redovite autobusne linije koje povezuju Jelsu i Hvar nisu prilagođene smjenama srednje škole. Zbog toga učenici iz Jelse i gravitirajućih mjesta ne mogu pohađati školu u Hvaru, a također učenici iz Hvara i njemu gravitirajućih mjesta ne mogu pohađati školu u Jelsi, rekao je Paduan.
Kada bi, fiktivno, i postojala samo matična lokacija u gradu Hvaru, učenicima iz Svete Nedjelje (naselje na južnoj strani Hvara, op.a.), smatra Paduan, trebalo bi i više od sat vremena da dođu do škole. Za vrijeme ljetnih mjeseci i turističke sezone u jednom smjeru trebalo bi im i više od sat vremena.
– Isto vrijedi i za učenike iz Poljica, Zastražišća i Gdinja, kojima i sad treba skoro 45 minuta vožnje do lokacije u Jelsi. Također, postoji i problem prostora jer školske zgrade u Hvaru i u Jelsi dijelimo s Osnovnim školama Hvar i Jelsa. U tim zgradama nema dovoljno učionica za naših ukupno 25 razrednih odjela. S njima rotiramo i smjenu, zaključio je Paduan.
‘Radi se u manjim odjeljenjima s individualnim pristupom’
Srednja škola ‘Ivan Švear’ Ivanić Grad – izdvojena lokacija Križ također postoji već dugi niz godina, od 1962. godine, a broji 56 učenika. Upisuju samo opću gimnaziju. Prema podacima iz školskog e-Rudnika, učenici te izdvojene lokacije u Križu protekle školske godine 2021./22. imali su najviši prosjek od svih srednjih škola u Zagrebačkoj županiji – čak 4,40. Njihova ravnateljica Josipa Ilić rekla nam je da je njihova opća gimnazija iznjedrila brojne stručnjake iz raznovrsnih područja.
– Veliko je značenje gimnazijskog obrazovanja u izdvojenoj lokaciji Križ, kako povijesno tako i u današnjem kontekstu. Ovdje su se školovali današnji doktori znanosti, IT stručnjaci, odvjetnici, arhitekti, liječnici i profesori. Upisujemo jedan razredni odjel godišnje. U odnosu na prethodne godine kada je broj upisanih učenika bio nizak, sustavnim planiranjem i provođenjem promidžbenih aktivnosti u ovoj školskoj godini upisano je 19 učenika i vjerujemo da će taj broj u idućim godinama i dalje rasti, ustvrdila je Ilić.
Time se, spomenula je Ilić, drže Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. prema kojem se želi povećati broj srednjoškolaca upisanih u gimnazije s 30 na 40 posto. Nastava se u Križu odvija u prostoru Osnovne škole Milke Trinine Križ, a od matične ustanove udaljena je 15 kilometara.
– Gimnazija u Križu nalazi se u novouređenom prostoru od 2012. godine. Učionice su moderno opremljene, od pametnih ploča, računala, sportske dvorane do modernog kemijskog laboratorija opremljenog po svim standardima. Radi se u manjim odjeljenjima s gotovo individualnim pristupom, a prednosti takvog rada su velike, istaknula je Ilić.
Ukidanjem škole bili bi zakinuti brojni učenici
Njihovi učenici, otkrila je Ilić, postižu odlične rezultate na županijskoj i državnoj razini natjecanja iz različitih predmeta, imaju visok stupanj prolaznosti na državnoj maturi te upisuju prvi ili drugi izbor željenog fakulteta. Svoj nastavni kadar kontinuirano educiraju i profesionalno educiraju, dodala je Ilić, a učenike potiču na izvrsnost.
– Općina Križ prepoznaje potrebe škole i redovito ulaže sredstva u opremanje – pametne ploče, računala, knjižni fond, besplatni udžbenici za učenike koji upisuju 1. razred i stipendiranje. Ukidanjem ove škole uskratila bi se mogućnost školovanja učenicima ne samo s područja općine Križ nego i učenicima iz Ludine, Popovače, Kutine i drugih, većinom ruralnih mjesta, objasnila je Ilić.
Ilić smo također detaljnije pitali bi li učenici mogli dolaziti na nastavu u matičnu ustanovu udaljenu 15 kilometara. Rekla nam je kako su zbog nerentabilnosti ukinute autobusne linije, a Križ nema željezničku postaju pa putovanje vlakom nije opcija.
‘Neprocjenjiv je njezin značaj za ovaj kraj’
– S obzirom na to da su teškoće željezničkog prometa velike, učenici iz Križa i okolice trebali bi izdvajati velika financijska sredstva za stanarinu ili dom u mjestima u kojima bi se školovali. Rano odvajanje od obitelji i odlazak u veliki grad sa sobom nosi velike emocionalne, psihološke te socijalne rizike, kao i rizike potencijalnih problema u ponašanju. Ostankom u sigurnoj sredini i obiteljskom okruženju djeca odrastaju i školuju se u puno mirnijim uvjetima, naglasila je Ilić.
Važnost ove srednje područne škole vidi i u tome da se mlade zadrži u Križu. Ilić je napomenula kako je u proteklih 60 godina opstanak škole u Križu omogućio ostanak kod kuće i nastavak daljnjeg školovanja učenika većinom slabijeg imovinskog statusa.
– Općina Križ je maleno, pitoreskno i ruralno mjesto poželjno za život. Opstanak škole posljedično je omogućilo demografski rast i gospodarski razvoj općine Križ i okolnih relativno ruralnih mjesta koja joj gravitiraju. Neprocjenjiv je njezin značaj za ovaj kraj, zaključila je Ilić.