[GLAS PROFESORA] Što znanost zna, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja, čini se, ne zna o prevenciji nasilja u školama
U jeku podijeljenih i suprotstavljenih reakcija na nasilje u školama uputili smo ministrici znanosti i obrazovanja pismo naglašavajući što znanost danas zna o preventivnim programima i posebno onima usmjerenim na nasilje i temeljem kojih smo pod kapom i uz podršku UNICEF-a uspjeli smanjiti nasilje na pola, a zlostavljanje za 2/3 u školama koje su sudjelovale u Programu “Stop nasilju među djecom” pred deset godina.
O temi nasilja u školama portala srednja.hr organizira tribinu o kojoj možete više saznati ovdje, a Facebook event možete pronaći ovdje.
Ministrica je kao odgovor na krizu nasilja ponudila “Pravilnik o načinu i obliku provođenja odgojno-obrazovne potpore i stručnoga tretmana učenika u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenika s problemima u ponašanju” koji je u savjetovanju s javnošću (koje danas završava) polučio unisono negativno mišljenje i najavila izradu novog akcijskog plana prevencije nasilja u školama.
U zaključku pisma ministrici i njenim suradnicima navodimo:
‘Pravilnik predstavlja neku vrstu selektivne i indicirane prevencije (manje učinkovite), odriče školi zadaću univerzalne prevencije nasilnog ponašanja ili odgoja za nenasilje (što joj je primarna odgojna zadaća), odgađa intervencije za vrijeme kad se ponašanje već pokazuje, a ne čim ranije (što smanjuje učinkovitost intervencije/tretmana), izričito ne poštuje princip ‘Odgovor cijele škole’ (što pristup također čini neučinkovitim), ne pruža razvojno-odgojnu podršku djeci koja trpe nasilje, zadužuje razrednike za osmišljavanje programa odgojno-obrazovne potpore za što oni nisu educirani te je organski dio pedagoških mjera koje budući da su kazne, neće motivirati učenike na usvajanje prihvatljivih/drugačijih oblika ponašanja.
Struka nam nalaže da vas obavijestimo o tome da je ovakav Pravilnik neučinkovit i da neće polučiti željene rezultate, jer se ne temelji na suvremenim znanstvenim spoznajama o prevenciji poremećaja ponašanja. Pri tome će i učitelji biti demotivirani i ostavljeni u još većem osjećaju bespomoćnosti u odnosu na problem i razočarani odnosom Ministarstva prema njima.
Ova zemlja ima velik broj stručnjaka koji su se godinama bavili pitanjem prevencije vršnjačkog nasilja i nasilja u školi. Program “Stop nasilju među djecom” je okupio 90 mentora koji mnogo znaju o ovom pitanju. Preporučili bismo Vam da pri izradi novog akcijskog plana prevencije nasilja u školama iskoristite postojeća znanja i iskustva. Program se uz određene preinake koristi u drugim zemljama u svijetu, pa smo sigurni da može biti od koristi i ovdje gdje je i nastao.
Željeli smo dati konstruktivni doprinos raspravi i rješavanju problema nasilja u školama, no nismo dobili nikakav odgovor od ministrice niti njenih suradnika zaduženih za ovo područje. S obzirom da je problem nasilja očito gorući, smatramo korisnim naša znanja i iskustva podijeliti s javnošću.
Kampanju “Za sigurno i poticajno okruženje u školama” i Program “Stop nasilju među djecom” razvijali smo tijekom 7 godina (2003. – 2010.) pod kapom i uz podršku UNICEF-a. U njemu je sudjelovalo 280 škola (iz 100 mjesta u RH, 140.000 učenika i 10.000 učitelja), a 153 škole su s uspjehom provele cijeli Program i uključile se u Mrežu škola bez nasilja. Program je provođen uz suglasnost Ministarstva i AZOO koji su ga ocijenili u završnoj vanjskoj evaluaciji vrlo kvalitetnim, međutim nisu nađeni resursi za njegovo preuzimanje. Program je 2014. u UN godini #ENDVIOLENCE proglašen primjerom dobre prakse (https://www.unicef.org/publications/index_74866.html) i preveden na engleski jezik kako bi se mogao koristiti i u drugim zemljama u svijetu što se doista i dogodilo. Priručnik sa svim pripadajućim materijalima na hrvatskom i engleskom jeziku je još uvijek na web stranicama UNICEF-a. (https://www.unicef.hr/publikacije/)
Autori i mentori Programa “Za sigurno i poticajno okruženje u školama”:
Jasenka Pregrad, autor i stručni voditelj Programa “Za sigurno i poticajno okruženje u školama”, psiholog, supervizor, u mirovini
Irena Barišić Milunić, mentor Programa, dipl. socijalna radnica, voditeljica savjetovališta Crveni Križ, Sisak
Željka Čolović Rodik, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, II. OŠ, Varaždin
Mirna Jakšić, mentor Programa, psiholog, OŠ Sesvetski Kraljevec
Dijana Kovač, mentor i školski koordinator Programa , psiholog, OŠ Vrbani, Zagreb
Nevenka Lončar, mentor i školski koordinator Programa , ravnateljica Gimnazije dr. Ivana Kranjčeva, Đurđevac
Tatjana Mergl, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, Strojarska tehnička škola Fausta Vrančića, Zagreb
Kristina Novalić, mentor Programa , dipl. socijalna radnica, CZSS Bjelovar
Vesna Orač, mentor Programa , psiholog, univ. spec. supervizor, CZSS, Đurđevac
Snježana Pejnović, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, OŠ Novi Marof
Vesna Rusjan, mentor Programa i ravnateljica Dječjeg vrtića “Olga Ban”, Pazin
Vera Sušić, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, OŠ Bartula Kašića, Zadar
Marina Sviben, mentor Programa, psiholog, Srednja škola “Ban Josip Jelačić”, Zaprešić
Monika Šimek, mentor Programa, psiholog, umirovljenica, ranije Srednja medicinska škola, Osijek
U nastavku se nalazi cjeloviti tekst pisma ministrici Blaženki Divjak
_____________________________