Pitali smo naše europarlamentarce hoće li podržati prijedlog o besplatnoj InterRail karti za mlade
Europski parlamentarci Manfred Weber, Wim Van de Camp i Jose Manuel Fernandes od Europske komisije traže uvođenje programa koji bi punoljetnim mladim Europljanima omogućio besplatno putovanje vlakom kroz zemlja EU, kao svojevrsni poklon za 18. rođendan. Bitno je istaknuti da spomenuti prijedlog govori i o sufinanciranju drugačijim oblikom prijevoza, poput trajekta ili vlaka, u zemljama gdje nema dobre željezničke infrastrukture, što je sluačaj Hrvatske. Odlučili smo pitati hrvatske zastupnike u Europarlamentu hoće li podržati ovaj prijedlog, a samo je Ruža Tomašić rekla da neće podržati prijedlog i ponudila svoje objašnjenje.
Kontaktirali smo sve zastupnike osim Andreja Plenkovića i Davora Ive Stiera, budući da su već uklonjeni s popisa europarlamentaraca na službenim stranicama Europskog parlamenta. Svih devetero dalo nam je svoj komentar i odgovorilo na pitanje hoće li glasovati za ili protiv prijedloga o besplatnoj InterRail karti za osamnaestogodišnjake, a njihove odgovore objavljujemo u cijelosti.
Tonino Picula
Oko 300.000 ljudi godišnje putuje InterRailom diljem Europe, a cijena karata kreću se između 20 i 480€ za mjesečnu kartu, stoga prijedlog da svaki 18-godišnjak dobije besplatnu priliku da proputuje Europu vlakom, zvuči kao dobra ideja. Ovaj prijedlog ima i potporu Europske komisije, no naravno o njemu se tek pregovara jer se, između ostalog, moraju iznaći opcije kako će se to financirati. Osobno podržavam mobilnost mladih jer smatram da je za mlade ljude iznimno važno da prošire svoje horizonte, a uz kontinuirano obrazovanje, najbolji način za to je kroz otkrivanje različitih kultura, stapanje s drugim nacijama, učenje o drugima i učenje o razlikama te na kraju krajeva: otkrivanje svojeg kontinenta.
To je ujedno i način da se mlade ljudi zaštiti od populističkih stavova kojima su izloženi, a upravo je ovo način da im se to omogući kroz upoznavanje svojih sugrađana/susjeda iz drugih zemalja članica te upoznavanje prilika drugačijih od njihovih. Na žalost, današnje su generacije prve koje će živjeti slabije od svojih roditelja, a neke čak i od svojih djedova i baka. Treba im omogućiti što je moguće više prilika da se osjećaju uključeno i da su im najbolje stvari od Europe – dostupne.
Stoga, trenutno ne vidim razlog da glasam protiv ovog prijedloga.
Ivana Maletić
Cilj Unije je jačanje zajedništva i usvajanje zajedničkih europskih vrijednosti te razmjena znanja i iskustava. Najbolji put za realizaciju tog cilja je ulaganje u mlade. Ovaj program odnosno mjera je jedna od brojnih mjera koje se provode i planiraju provoditi kako bi mladi imali priliku što više upoznavati sve države članice i stjecati nova znanja i iskustva.
Podržat ću ovaj prijedlog s tim da ćemo ga tijekom rasprave u EP dodatno razraditi kako bi se provedbom pridonosilo gore navedenom cilju te dodatno mlade motiviralo i potaknulo na nove ideje koje su itekako potrebne za razvoj cijele Europske unije.
Davor Škrlec
Podržavam prijedlog programa jer smatram kako je važno
među mladima promovirati željeznički prijevoz (a i javni prijevoz
općenito) kao kvalitetniju vrstu prijevoza od cestovnog i avionskog
prijevoza koji osim toga kao elektrificirani prijevoz doprinosi borbi
protiv klimatskih promjena i razvojem novih tehnologija otvara nova,
održiva i “zelena” radna mjesta. Kako su u članicama EU iz istočne
Europe, među kojima se nalazi i Hrvatska, posljednjih 20-30 godina
izostale investicije u izgradnju i modernizaciju željezničke
infrastrukture, smatram kako će ovaj program potaknuti razvoj željeznice
jer će upravo mladi ljudi prepoznati prednosti željezničkog prijevoza
te se zalagati za njega kroz političko djelovanje i kroz civilno
društvo.
Marijana Petir
Ideja besplatnih InterRail karata za mlade, koja je začeta u Europskoj pučkoj stranci, investicija je u naše mlade i u njihovu budućnost. Iza ove ideje stoji želja za otvaranjem novih mogućnosti mladima koje će i proširiti njihove horizonte, otkriti im ljepotu europske raznolikosti, otvoriti im vrata ka upoznavanju novih kultura i tradicija, kojom će ostvariti nove susrete i upoznati ljude – koji su dio iste europske obitelji kao i oni.
Posebno za mlade je jako važno otvarati nove vidike, družiti se s vršnjacima iz drugih zemalja, vidjeti kako oni dišu, što ih pokreće, kakve mogućnosti imaju, kakve projekte stvaraju. Možda će im to iskustvo pomoći u stjecanju novih znanja i vještina korisnih za njihov budući život ili boljeg snalaženja na tržištu rada.
Naši mladi u Hrvatskoj ne koriste u dovoljnoj mjeri vlak – željeznička infrastruktura nam, moramo priznati, nije najsjajnija, putovanje vlakom traje beskrajno dugo, cijene karata su visoke. Ovo je prilika i za poboljšavanje infrastrukture i promjene u željezničkom prometu koje su nužne jer putujući vlakom smanjujemo i emisije stakleničkih plinova i čuvamo okoliš.
Dubravka Šuica
Ideja InterRaila, besplatne karte za mlade nije temeljena samo i isključivo na politici.
Radi se o projektu koji ima za cilj zbližiti ljude. Stoga o Europi ne smijemo govoriti samo u tehničkom žargonu jer moramo kod mladih ponovno potaknuti žar i oduševljenje za Europom. Naša je želja da što više mladih iskusi otkrivanje ljepota i raznolikosti Europe te da upoznaju druge zemlje i steknu nove prijatelje.
Mnogi mladi ne poznaju druge zemlje niti su imali kontakte s ljudima iz drugih zemalja. To je nešto što želimo promijeniti. Smatram da se ljudi širom Europe moraju upoznati i cijeniti jedni druge.
Neće biti jednostavno ali vjerujemo da je ovo investicija u mlade i budućnost Europe.
Podržat ću ovaj prijedlog jer smatram da je on zaista investicija u europsku mladost, budućnost Europe i Europsku uniju. Manfred Weber se već sastao s predstavnicima InterRaila, a ovoga tjedna ima susret s povjernicom Violetom Bulc koja je odgovorna za promet i koja je već izrazila podršku i pozdravila ideju besplatne karte za mlade, stoga vjerujem da će se ovaj prijedlog ubrzo naći i u Parlamentu.
Biljana Borzan
Mislim da je to hvalevrijedna ideja, ali treba sagledati sve aspekte, od financijskih, infrastrukturnih do pitanja hoće li besplatan InterRail za 18-godišnjake stvoriti velike gužve.
Podržavam prijedlog i želim da se razrade rješenja za kvalitetnu realizaciju. Kao studentica sam i sama s InterRailom 1996. sa svojim današnjim suprugom, tadašnjim dečkom, proputovala do Berlina, Danske, Švedske, Norveške, Londona, Pariza, Rima i Venezije, pa natrag do Hrvatske. To mi je jedna od najljepših životnih uspomena i veliko iskustvo.
Ivan Jakovčić
Svakako podržavam ovaj prijedlog i glasat ću za! I ja sam puno putovao željeznicom dok sam bio mlađi.
Ipak, želim istaknuti da je to super atraktivno za mlade, ali koristi će imati samo zemlje dobro povezane željeznicom i svakako veliki gradovi.
U Hrvatskoj će koristi vjerojatno imati Zagreb, a ostale turističke destinacije sigurno neće. To govorim jer me i to često pitaju!
Jozo Radoš
Prijedlog da se mladim Europljanima za 18. rođendan pokloni InterRail karta odlična je ideja. Taj je prijedlog na tragu ideje na kojoj počiva Europska unija, a to je međusobno upoznavanje i komunikacija među građanima Unije. Ostvarenje te ideje neće samo pomoći mladima da upoznaju Europu već će im pružiti priliku da bolje razumiju projekt ujedinjene Europe. Taj projekt trenutačno je suočen s mnogim izazovima i s problemom prihvaćanja od strane građana.
Ne treba zanemariti ni činjenicu da će ostvarenje ideje o dodjeli besplatne karte mladim Europljanima ujedno potaknuti razvoj željezničkog prometa. Putovanje vlakom, iako povoljnije i bolje za okoliš, zanemareno je u odnosu na cestovni promet. Trošak provedbe ove inicijative u iznosu od jedne do dvije milijarde eura godišnje, iako nije malen, ne bi, zbog dugoročnog dobitka, trebao biti problem.
Rado ću svojim glasom na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta podržati tu inicijativu čiju realizaciju očekujem što je prije moguće.
Ruža Tomašić
Riječ je o klasičnom populizmu. Lijepo zvuči i tako je predstavljen da je političarima teško biti protiv jer u tom slučaju ispada da su protiv mladih. Jasno je da to putovanje nije besplatno nikome osim krajnjem korisniku. On će dobiti poklon od političara, a račun će platiti europski porezni obveznici među kojima ima i jako puno mladih koji zarađuju svoj novac na tržištu. Oni su danas opterećeni ogromnim administrativnim teretom i previsokim nametima, a dobar dio tog novca koristi se za financiranje upravo ovakvih nepotrebnih programa. Ispada da one koji rade i bore se na tržištu kažnjavamo visokim porezima da bismo drugima financirali dokolicu.
To je kriva poruka mladima. Njima treba olakšati zapošljavanje, otvaranje tvrtki, poslovanje u cijeloj Europskoj uniji, a dodatno obrazovanje i stručno usavršavanje na cijelom kontinentu učiniti lakše dostupnim. Onda će si sami moći platiti putovanje prijevoznim sredstvom po vlastitom izboru. Ovako je to čisto kupovanje mladih birača i dodatno skriveno subvencioniranje europskih željeznica koje su neučinkovite i već ionako troše previše novca poreznih obveznika.
Koliko god to nepopularno bilo, zdrav razum nalaže mi da budem protiv. Ako se taj novac već mora potrošiti, onda radije mladima koji nakon srednje škole ne nastavljaju školovanje platimo dodatne seminare iz financija, poduzetništva i EU fondova kako bi lakše uspjeli na tržištu.