Pretraga

[GLAS PROFESORA] Što znanost zna, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja, čini se, ne zna o prevenciji nasilja u školama

A- A+

U jeku podijeljenih i suprotstavljenih reakcija na nasilje u školama uputili smo ministrici znanosti i obrazovanja pismo naglašavajući što znanost danas zna o preventivnim programima i posebno onima usmjerenim na nasilje i temeljem kojih smo pod kapom i uz podršku UNICEF-a uspjeli smanjiti nasilje na pola, a zlostavljanje za 2/3 u školama koje su sudjelovale u Programu “Stop nasilju među djecom” pred deset godina.

O temi nasilja u školama portala srednja.hr organizira tribinu o kojoj možete više saznati ovdje, a Facebook event možete pronaći ovdje.

foto: pixabay

Ministrica je kao odgovor na krizu nasilja ponudila “Pravilnik o načinu i obliku provođenja odgojno-obrazovne potpore i stručnoga tretmana učenika u riziku za razvoj problema u ponašanju i učenika s problemima u ponašanju” koji je u savjetovanju s javnošću (koje danas završava) polučio unisono negativno mišljenje i najavila izradu novog akcijskog plana prevencije nasilja u školama.

U zaključku pisma ministrici i njenim suradnicima navodimo:

‘Pravilnik predstavlja neku vrstu selektivne i indicirane prevencije (manje učinkovite), odriče školi zadaću univerzalne prevencije nasilnog ponašanja ili odgoja za nenasilje (što joj je primarna odgojna zadaća), odgađa intervencije za vrijeme kad se ponašanje već pokazuje, a ne čim ranije (što smanjuje učinkovitost intervencije/tretmana), izričito ne poštuje princip ‘Odgovor cijele škole’ (što pristup također čini neučinkovitim), ne pruža razvojno-odgojnu podršku djeci koja trpe nasilje, zadužuje razrednike za osmišljavanje programa odgojno-obrazovne potpore za što oni nisu educirani te je organski dio pedagoških mjera koje budući da su kazne, neće motivirati učenike na usvajanje prihvatljivih/drugačijih oblika ponašanja.

Struka nam nalaže da vas obavijestimo o tome da je ovakav Pravilnik neučinkovit i da neće polučiti željene rezultate, jer se ne temelji na suvremenim znanstvenim spoznajama o prevenciji poremećaja ponašanja. Pri tome će i učitelji biti demotivirani i ostavljeni u još većem osjećaju bespomoćnosti u odnosu na problem i razočarani odnosom Ministarstva prema njima.

Izdvojeni članak

Srednja.hr pokreće serijal tribina koje će otvoriti teme bitne mladima

Ova zemlja ima velik broj stručnjaka koji su se godinama bavili pitanjem prevencije vršnjačkog nasilja i nasilja u školi. Program “Stop nasilju među djecom” je okupio 90 mentora koji mnogo znaju o ovom pitanju. Preporučili bismo Vam da pri izradi novog akcijskog plana prevencije nasilja u školama iskoristite postojeća znanja i iskustva. Program se uz određene preinake koristi u drugim zemljama u svijetu, pa smo sigurni da može biti od koristi i ovdje gdje je i nastao.

Željeli smo dati konstruktivni doprinos raspravi i rješavanju problema nasilja u školama, no nismo dobili nikakav odgovor od ministrice niti njenih suradnika zaduženih za ovo područje. S obzirom da je problem nasilja očito gorući, smatramo korisnim naša znanja i iskustva podijeliti s javnošću.

Kampanju “Za sigurno i poticajno okruženje u školama” i Program “Stop nasilju među djecom” razvijali smo tijekom 7 godina (2003. – 2010.) pod kapom i uz podršku UNICEF-a. U njemu je sudjelovalo 280 škola (iz 100 mjesta u RH, 140.000 učenika i 10.000 učitelja), a 153 škole su s uspjehom provele cijeli Program i uključile se u Mrežu škola bez nasilja. Program je provođen uz suglasnost Ministarstva i AZOO koji su ga ocijenili u završnoj vanjskoj evaluaciji vrlo kvalitetnim, međutim nisu nađeni resursi za njegovo preuzimanje. Program je 2014. u UN godini #ENDVIOLENCE proglašen primjerom dobre prakse (https://www.unicef.org/publications/index_74866.html) i preveden na engleski jezik kako bi se mogao koristiti i u drugim zemljama u svijetu što se doista i dogodilo. Priručnik sa svim pripadajućim materijalima na hrvatskom i engleskom jeziku je još uvijek na web stranicama UNICEF-a. (https://www.unicef.hr/publikacije/)

Autori i mentori Programa “Za sigurno i poticajno okruženje u školama”:

Jasenka Pregrad, autor i stručni voditelj Programa “Za sigurno i poticajno okruženje u školama”, psiholog, supervizor, u mirovini

Irena Barišić Milunić, mentor Programa, dipl. socijalna radnica, voditeljica savjetovališta Crveni Križ, Sisak

Željka Čolović Rodik, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, II. OŠ, Varaždin

Mirna Jakšić, mentor Programa, psiholog, OŠ Sesvetski Kraljevec

Dijana Kovač, mentor i školski koordinator Programa , psiholog, OŠ Vrbani, Zagreb

Nevenka Lončar, mentor i školski koordinator Programa , ravnateljica Gimnazije dr. Ivana Kranjčeva, Đurđevac

Tatjana Mergl, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, Strojarska tehnička škola Fausta Vrančića, Zagreb

Kristina Novalić, mentor Programa , dipl. socijalna radnica, CZSS Bjelovar

Vesna Orač, mentor Programa , psiholog, univ. spec. supervizor, CZSS, Đurđevac

Snježana Pejnović, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, OŠ Novi Marof

Vesna Rusjan, mentor Programa i ravnateljica Dječjeg vrtića “Olga Ban”, Pazin

Vera Sušić, mentor i školski koordinator Programa, psiholog, OŠ Bartula Kašića, Zadar

Marina Sviben, mentor Programa, psiholog, Srednja škola “Ban Josip Jelačić”, Zaprešić

Monika Šimek, mentor Programa, psiholog, umirovljenica, ranije Srednja medicinska škola, Osijek

U nastavku se nalazi cjeloviti tekst pisma ministrici Blaženki Divjak

_____________________________

Na portalu srednja.hr pokrenuli smo rubriku u kojoj dajemo glas vama – profesorima, učenicima i studentima. Ideja je svakog tjedna objaviti članak kojeg nije napisao novinar, a koji se tiče različitih tema kojima se bavimo. Bili učenik, student, prosvjetni djelatnik ili profesor na faksu, rado ćemo vam dati priliku da se i vaš glas čuje. Svoja pisma možete nam slati na mail [email protected].